Skipperi grundades av svenska och finska entreprenörer 2017 och har sitt huvudkontor i Finland, där tjänsten först lanserades. Bolaget erbjuder två tjänster: dels en uthyrningstjänst där man hyr av privatpersoner, dels en medlemstjänst där man hyr båtar från Skipperis egna flotta. Den egna flottan lanserades i Finland 2019 och i Sverige 2020. En lyckad tajming kan man tycka, när pandemin satte stopp för många svenskars sug efter utlandsresor.
”Vi såg en underliggande efterfrågan på den här typen av tjänster redan innan, men visst blev det en adrenalininjektion när alla skulle vara hemma”, säger bolagets vd Axel Nordman, som klev in som vd i slutet av 2019 efter flera ledande positioner på Schibsted och Blocket.
2020 omsatte bolaget 17,2 miljoner kronor i Finland och Sverige exklusive den privata båtuthyrningstjänsten. 2021 lanseras Skipperi även i Norge, Danmark och Nya Zeeland, och ambitionen för året är att nå en omsättning på 69 miljoner kronor. Hittills har bolaget tagit in runt 17 miljoner kronor i externt kapital. Bland investerarna märkes ett flertal finska finansprofiler, bland andra serieentreprenören Hans Ahlström, som står bakom investmentbolaget HP Capital.
Läs mer: Citybåtar intar Stockholm: ”Är säkrare än elscootrar”
Under 2020 hade bolaget 30 Yamarin Cross-båtar i sin svenska flotta, samtliga placerade i Stockholmsområdet. I år utökas flottan till 140 båtar, och nu kan även andra delar av landet ta del av tjänsten. 30 båtar placeras i Göteborg med omnejd, medan Oxelösund, Nyköping, Karlstad och Västerås får 4 båtar var.
”Vi är lite försiktiga i de mindre städerna för att säkerställa efterfrågan, även om vi får in fler och fler förfrågningar runt om i landet”, säger Axel Nordman.
Från och med i år ingår även några daycruiser-båtar i flottan, en modell med övernattningsmöjligheter, som de med det dyrare medlemskapet kan ta del av (se faktaruta). Kunderna får göra hur många bokningar de vill, och kan välja mellan dag, natt eller ett helt dygn.
Axel Nordman garanterar att medlemskapet innebär tillgång till båtarna.
”Vi följer beläggningsgraden noga. Helgabonnemangen börjar bli slutsålda i Sverige, speciellt i Stockholm där vi redan funnits ett år. Vår ivrigaste medlem gjorde 60 båtturer, det är nästan varannan dag. Man får åka mycket båt för pengarna”, lovar Axel Nordman.
Läs mer: Elbåten för 2,5 miljoner ska slå i USA: ”Sverige ligger efter i miljöfrågor”
Även om den egna flottan är det bolaget lägger mest krut på operationellt så är intresset för privatuthyrning stort. Uthyrarna bestämmer priset, sedan tar Skipperi ut en avgift på 13,5 procent. Under 2020 hade uthyrningstjänsten mer än 800 både segel- och motorbåtar registrerade på plattformen och det gjordes över 3 300 bokningar.
”Sverige är på topp fem-listan över flest båtar per capita, och vi får nya båtar in på plattformen varje vecka. Efterfrågan på båttyp följer vad som är populärt på köp- och säljmarknaden, som modernare båtar med moderna fyrtaktsmotorer. Uthyrare med goda omdömen får också fler bokningar”, kommenterar han.
Samtliga medlemmar måste genomgå en onlineutbildning för ett säkert sjömanskap, följt av en examination. De med mindre än tre års erfarenhet får även gå en praktisk del på Skipperis båtar.
”Vi vill få in nya människor i båtlivet, och riktar in oss till alla som vill ha en aktiv fritid och vill njuta av våra vatten och skärgårdar”, avslutar Axel Nordman.