Hoppa till innehållet

Battlefield-profil investerar i Angry Birds-veteranernas nya spelbolag

Utvecklarna bakom Angry Birds 2 har startat ett eget spelbolag. Nu tar de in nya miljoner från före detta EA-chef för att ta fram fler spel.

Hatrabbits grundare Andreas Chrysovitsanos och Joakim Svärling poserar med den nya delägaren Karl Magnus Troedsson i mitten.
Hatrabbits grundare Andreas Chrysovitsanos och Joakim Svärling poserar med den nya delägaren Karl Magnus Troedsson i mitten.Foto: Jesper Frisk
Merry Snowballs är Hatrabbits första spel.
Merry Snowballs är Hatrabbits första spel.Foto: Pressbild.

Det nystartade spelbolaget Hatrabbit har än så länge bara kommit ut med VR-spelet Merry Snowball men fler spel väntar.

Grundarna Andreas Chrysovitsanos och Joakim Svärling har lång erfarenhet inom spelvärlden där de först sprang in i varandra för 17 år sedan. Sedan dess har de arbetat tillsammans på Dice, EA och även på Rovio, där de tillsammans tog fram den första prototypen av Angry Birds 2. 

”Vi var några av de första att börja på Rovios Stockholmsstudio och hjälpte till att bygga upp den tillsammans med Oskar Burman. Vi hade väldigt mycket kreativ frihet och Angry Birds 2 skapades till stor del på Joakims och mitt initiativ. Men vi har länge haft en dröm att testa våra idéer och vingar på egen hand”, säger Andreas Chrysovitsanos.

Läs även: Rovio släpper nya spelet Angry Birds Evolution 

Bolaget, som under våren varit med i Stings spelinkubator, har nu tagit in 2,5 miljoner kronor från den före detta EA-chefen Karl Magnus Troedsson. Förutom att ha varit en av personerna bakom EA:s succéspel Battlefield har han även 15 års erfarenhet på den svenska spelstudion Dice. 

”En av anledningarna till varför jag har valt att investera är på grund av Andreas och Joakim. När jag lämnade Dice och EA så ville jag jobba med kortare projekt och team som verkligen är agila, både under utvecklingen av spelen men också med hur de driver sitt bolag. Sen har de också fingertoppskänslan för underhållningen som de skapar”, säger Karl Magnus Troedsson.

Det tog oss fyra veckor att utveckla Merry Snowball. Men det är en medveten strategi för hur vi vill arbeta.

När andra spelutvecklare drömmer om att säga upp sig för att flera år på sig för att göra sitt drömspel, så har Andreas Chrysovitsanos och Joakim Svärling andra planer för Hatrabbit. 

De vill släppa många spel, som de utvecklar snabbt.

”“Vi två skapade Merry Snowballs på fyra veckor. Det är en medveten strategi för hur vi vill arbeta. Det handlar om att bygga upp en bred portfölj”, säger Joakim Svärling.

Läs även: Josef Fares nya spel ”A way out” hyllas på spelmässa 

Att ta in externt kapital har länge varit planen och enligt grundarna har de träffat ett flertal investerare det senaste året. Men att ta in en investerare utan spelkunskap var aldrig intressant.

”Det handlar inte bara om pengar. Hade vi satsat på en investerare utan insikt i branschen tror jag att vi ganska snart dragit på oss problem. Vi har jobbat med Karl Magnus under många år och personer med hans erfarenhet växer inte på träd”, säger Joakim Svärling.

Tar man in en investerare som inte förstår spel tror jag att man snabbt kommer att sitta med stora problem.

Med det nya kapitalet hoppas grundarna kunna skala upp bolaget som just nu består av grundarna och utvecklaren Urban Nilsson. Och även om Hatrabbit hittills bara har släppt VR-spel vill de inte se sig som ett VR-bolag.

”För oss ligger fokus på att skapa underhållning, oavsett plattform. Vi är nyfikna på VR men vi hänger inte upp oss på en teknik utan det är idéerna som är intressanta oavsett om det är inom VR, AR eller något annat. För oss är tekniken mer ett verktyg eller en magisk stav om man säger så”, säger Andreas Chrysovitsanos.

Läs även: Pengarna strömmar till spel: ”Några kommer betala dyrt för sina misstag” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera