Annons

Battleriff, som poker fast för e-sport, tar in över 8 miljoner

Ett 80-tal småinvesterare blir delägare i Battleriff.
Ett 80-tal småinvesterare blir delägare i Battleriff.
Tror du på en pokerplats för e-sport? Det gör i alla fall det 80-tal privata investerare som nu satsar 8,4 Mkr i Göteborgsbaserade Battleriff.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Battleriff har skapat en plattform där e-sportare kan träffas och spela mot varandra för pengar. Företaget som startades 2014 men började bygga på plattformen först i somras tar nu in 900 000 euro, motsvarande 8,4 Mkr, av ett stort antal småinvesterare.

”Det är väldigt många helt vanliga människor. Jag tror att det är runt 70–80 stycken med helt olika erfarenheter men de brinner för det här”, säger Battleriffs vd och medgrundare Mathias Lindmark.

Hälften av pengarna består av ett konvertibellån från tre kapitalstarka individer. Resten kommer från helt vanliga privatpersoner.

”De ser en potential i den här branschen och då även i oss. Men jag tror inte att det här hade kunnat hända i Stockholm. Det är som om alla känner alla här i Göteborg. Fördelen att ha så många investerare är att det finns ett oerhört engagemang. Sedan blir det väldigt många mejl”, säger Mathias Lindmark.

Intresset för e-sport är definitivt på uppgång och att skapa en plats där spelare kan satsa på sig själva när de spelar mot andra gör att de, precis som pokerspelare, kan tjäna pengar på sitt spelande.

”Det är nästan identiskt med poker och det var så idén med vår plattform kom till”, säger Mathias Lindmark och fortsätter:

”Men man ska bara kunna satsa pengar på sig själv, vi vill inte gå in med tredjepartsbetting. Allt handlar inte om pengar och det är inte heller det som är gamingkulturen.”

Battleriff har just testat sin plattform i ett slutet sällskap på 1 000 spelare och kommer att släppa en öppen betaversion inom en månad. Till att börja med har det enbart funnits ett spel som användare kan spela mot varandra på sajten men framöver kommer fler spel, bland andra superpopulära League of Legends, finnas tillgängligt.

”Pengarna som vi nu tar in kommer att användas till vidareutveckling av sajten men även till marknadsföring. Nu kommer vi antagligen även kunna tidigarelägga den mobila strategin”, säger Mathias Lindmark.

Battleriff är inte ensamt på sin marknad. Challengermode är en annat startupbolag med en liknande affärside. Även de amerikanska e-sportssajterna Vulcun och Alphadraft har fått stort genomslag. Men konkurrensen är ingenting som Mathias Lindmark ser som ett problem, tvärtom.

”Vi kan inte skapa hela den marknaden själva. Det är bra att det finns 4–5 bra konkurrenter. Då hjälps vi åt att skapa marknaden.”

Läs även: Ny rapport spår miljardtillväxt på e-sport

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies