Hoppa till innehållet

Bättre än väntat för MTG – aktien stiger

E-sportjätten MTG ökade både försäljning och resultat under årets första kvartal. Efter flera köp tripplar e-sportsatsningen MTGx omsättningen. Aktien lyfter på börsen.

Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG.
Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG.Foto: Oskar Omne

MTG ökar försäljningen och landar på 4,67 miljarder med en organisk tillväxt om 9 procent. Det är över analytikernas förväntningar, som låg omkring 4,5 miljarder kronor.

Även rörelseresultatet går över SME Direkts förväntningar och hamnar på 220 miljoner kronor, något över förväntade 197 Mkr. Resultatet är 83 miljoner kronor högre jämfört med fjolårets första kvartal.

Resultatet efter skatt blev 146 miljoner kronor, också det en höjning. Förra årets motsvarande period visade på 84 miljoner kronor.

Marknaden verkade ge tummen upp till rapporten. I den inledande handeln steg MTG:s b-aktie med 5,3 procent till 355 kronor. (Följ kursen här.)

Företaget har under en längre tid pratat om att e-sporten är framtiden. Bara i förra veckan att spelveteranen Gerhard Florin, bland annat med en bakgrund på den amerikanska gaming-jätten Electronic Arts (EA), som ny ledamot i styrelsen.

Och företagets e-sportdel, MTGx, växer så det knakar. Den färska rapporten visar en omsättning på hela 952 miljoner kronor, förra året hamnade den siffran på 292 miljoner. 

Den stora delen tillväxten står online gaming för med 577 miljoner kronor, men e-sporten har ökat från 219 miljoner kronor förra året till nuvarande 290 miljoner. Framförallt handlar det om att inköpet av eventföretaget ESL ökat tillväxten med över 70 procent.

Läs mer: MTG är den stora e-sportspelaren 

Sedan tidigare har Di Digital rapporterat om att Handelsbanken Fonder sålt av stora delar av sitt innehåll i MTG, kanske har det att göra med att man inte tror på den uppdelning av bolaget i två delar som ledningen flaggat för.

Läs mer: Handelsbanken säljer av i MTG 

Det ena bolaget, Nordic Entertainment Group, tar hand om tv-verksamheten och streaming av serier och film. Det andra bolaget, som fortsatt går under MTG:s flagg, ska fortsätta satsa på e-sport och spel. 

Delningen ska enligt bolaget ske under andra halvan av 2018 och även i kvartalsrapporten är delningen något Jörgen Madsen Lindemann, vd för MTG, trycker hårt på. 

”Det går som planerat. Vi förväntar oss att Nordic Entertainment Group kan gå isär och stå på egna ben under fjärde kvartalet. Förhoppningsvis kan vi också notera bolaget samma kvartal”, säger Jörgen Madsen Lindemann i en intervju med Di Digital.

Under första kvartalet minskade den organiska tillväxten för Nordic Entertainment och landade på 6,2 procent jämfört med 10,7 procent samma period förra året.

Trots det menar Jörgen Madsen Lindemann att Nordic Entertainment går starkt och genom att ett MTG blir två kommer delarna bli än mer attraktiva för investerare.

”Vi tror att Nordic Entertainment Group som självständigt bolag kan bli mer fokuserat på det man är bra på. Samma sak gäller MTGx som blir mer fokuserat på sin specifika del och därmed blir mer relevant för globala investerare som vill investera i just e-sport.”

Den planerade sammanslagningen mellan Nordic Entertainment och TDC blev inte av. Ska det bli skönt att bli av med tv-delen nu?

”Kom igen. Jag har jobbat med företaget i 24 år och Nordic Entertainment är en superstark produkt. Man har fokuserat mycket på digitaliseringen och det är en stor förändring som gjorts. Företaget växer 6 procent och går med vinst”, avslutar Madsen Lindemann.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera