Hoppa till innehållet

Vinstdrivande bebisappen har en halv miljon användare – nu tar grundaren in riskkapital

E-handelsexperterna Eequity gör sin första investering genom sin nya miljardfond – i Preglifes bebis- och gravidapp. ”Vi tror att vi kan hjälpa väldigt många”, säger vd:n och grundaren Tobias Meschke.

Preglifes vd och grundare Tobias Meschke.
Preglifes vd och grundare Tobias Meschke.Foto: Press.

”Vår vision är att alla blivande och nyblivna föräldrar i hela världen ska kunna ta del av innehållet i appen. Det vore ju superhäftigt om det kan bli så” säger Preglifes vd och grundare Tobias Meschke.

Företaget, som genom sin app erbjuder information om graviditet och första tiden som förälder, har hittills varit självfinansierat och tar nu in kapital för första gången. En av anledningarna till att det blev just Eequity är att de har en tydlig slagsida mot e-handelsbolag i sin portfölj.  

”Vi kommer bygga in en marknadsplats i appen för att möjliggöra köp av produkter. Det har vi inte haft tidigare”, säger Tobias Meschke.

Exakt hur mycket riskkapitalbolaget, som grundades av e-handelsveteranerna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin, investerar i Preglife framgår inte. Men spannet ligger mellan 50-90 Mkr.

”Vi tror att framtiden för e-handel är att tillhandahålla erbjudanden på de plattformarna där kunden är, som förenklar. Preglife är rätt i tiden för en sådan utveckling”, säger Johan Symmons, partner på Eequity. 

Investeringen är den första i Eequitys fjärde fond, som stod redo i november i fjol. Då hade fonden dragit in drygt 600 miljoner kronor, enligt Di Digitals källor nära bolaget. Målet är att samla ihop 1,5 miljard, som ska nås inom nio månader. När hela summan är hemma ska man investera i 12 till 15 bolag.

”Vi har en lista med bolag vi är intresserade av”, säger Johan Symmons.  

Läs mer: Eequitys nya miljardfond har nått halvvägs – börjar investera

Preglife är helt gratis för användare och affärsmodellen bygger på att andra företag gör reklam i appen. Bland annat har de samarbeten med försäkringsbolaget Trygg-Hansa samt Babyshop.

Idag har Preglife omkring 500 000 aktiva användare. Bolaget har gått med vinst sedan 2012, i fjol landade resultatet på 5,6 miljoner kronor på en omsättning om 20 Mkr.

Tobias Meschke räknar med att växa både omsättningen och användarbasenen med 40 till 50 procent under 2019. 

Tyvärr sker ganska många skilsmässor under barnets första levnadsår. Det vill vi försöka motverka.

Från början drev Tobias Meschke, tillsammans med medgrundarna Carl Plogbäck och Olof Lorentzson, företaget Babygruppen, som startade 2005. De erbjöd kurser för blivande föräldrar tillsammans med barnmorskor, läkare och friskvårdsentreprenörer. 

Men kunderna ville ha mer information än vad som gavs genom det breda kursutbudet. 

”Kunderna ville inte riktigt gå från kurserna för att de hade så många frågor. Det blev ett högt tryck på vår kundtjänst, dit kunder ringde med frågor till barnmorskor”, säger han. 

Därifrån föddes idén om en app i form av en gravidkalender, som kom till världen 2010. Genom den fick användarna svar på sina frågor genom information om barnets utveckling genom olika stadier under en graviditet och relevant kunskap för föräldrarna. En första version utvecklades genom ett samarbete med barnmorskor från mödravårdscentralen Mama Mia. 

Lär mer: Eequity går in med 45 miljoner i e-handel för bebisar

2016 såldes Babygruppen till två av barnmorskorna som jobbat inom bolaget, medan Tobias Meschke fortsatte inom Preglife, som några år tidigare skapats som ett dotterbolag.

Appen utvecklades till mer än en gravidkalender. Användaren kan ta del av artiklar, podcasts och videoklipp om alltifrån graviditet till barnsäkerhet. Appen talar även till nyblivna föräldrar som har barn under 24 månader, om barnets utveckling och föräldrarnas parrelation. 

”Tyvärr sker ganska många skilsmässor under barnets första levnadsår när man kommer in i den här nya livssituationen och det vill vi försöka motverka”, säger Tobias Meschke. 

Preglife har i dag 10 anställda. 2016 klev Ann Grevelius, tidigare chef på Handelsbanken och SEB och numera rådgivare på brittiska investmentbanken GP Bullhound samt ängelinvesterare, in i företagets styrelse.

Läs mer: Eequity slår samman två e-handelsbolag

I dag är Preglife verksamt i åtta länder. Utöver Norden finns produkten även i Tyskland, Polen, UK och nyligen lanserades appen i USA. 

”USA har inte mödravård ledd av barnmorskor på samma sätt som vi har i Norden. Vi tror att vi kan, med den svenska modellen, hjälpa väldigt många blivande och nyblivna föräldrar på den amerikanska marknaden”, säger Tobias Meschke. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera