”Vår vision är att alla blivande och nyblivna föräldrar i hela världen ska kunna ta del av innehållet i appen. Det vore ju superhäftigt om det kan bli så” säger Preglifes vd och grundare Tobias Meschke.
Företaget, som genom sin app erbjuder information om graviditet och första tiden som förälder, har hittills varit självfinansierat och tar nu in kapital för första gången. En av anledningarna till att det blev just Eequity är att de har en tydlig slagsida mot e-handelsbolag i sin portfölj.
”Vi kommer bygga in en marknadsplats i appen för att möjliggöra köp av produkter. Det har vi inte haft tidigare”, säger Tobias Meschke.
Exakt hur mycket riskkapitalbolaget, som grundades av e-handelsveteranerna Magnus Wiberg och Patrik Hedelin, investerar i Preglife framgår inte. Men spannet ligger mellan 50-90 Mkr.
”Vi tror att framtiden för e-handel är att tillhandahålla erbjudanden på de plattformarna där kunden är, som förenklar. Preglife är rätt i tiden för en sådan utveckling”, säger Johan Symmons, partner på Eequity.
Investeringen är den första i Eequitys fjärde fond, som stod redo i november i fjol. Då hade fonden dragit in drygt 600 miljoner kronor, enligt Di Digitals källor nära bolaget. Målet är att samla ihop 1,5 miljard, som ska nås inom nio månader. När hela summan är hemma ska man investera i 12 till 15 bolag.
”Vi har en lista med bolag vi är intresserade av”, säger Johan Symmons.
Läs mer: Eequitys nya miljardfond har nått halvvägs – börjar investera
Preglife är helt gratis för användare och affärsmodellen bygger på att andra företag gör reklam i appen. Bland annat har de samarbeten med försäkringsbolaget Trygg-Hansa samt Babyshop.
Idag har Preglife omkring 500 000 aktiva användare. Bolaget har gått med vinst sedan 2012, i fjol landade resultatet på 5,6 miljoner kronor på en omsättning om 20 Mkr.
Tobias Meschke räknar med att växa både omsättningen och användarbasenen med 40 till 50 procent under 2019.
Tyvärr sker ganska många skilsmässor under barnets första levnadsår. Det vill vi försöka motverka.
Från början drev Tobias Meschke, tillsammans med medgrundarna Carl Plogbäck och Olof Lorentzson, företaget Babygruppen, som startade 2005. De erbjöd kurser för blivande föräldrar tillsammans med barnmorskor, läkare och friskvårdsentreprenörer.
Men kunderna ville ha mer information än vad som gavs genom det breda kursutbudet.
”Kunderna ville inte riktigt gå från kurserna för att de hade så många frågor. Det blev ett högt tryck på vår kundtjänst, dit kunder ringde med frågor till barnmorskor”, säger han.
Därifrån föddes idén om en app i form av en gravidkalender, som kom till världen 2010. Genom den fick användarna svar på sina frågor genom information om barnets utveckling genom olika stadier under en graviditet och relevant kunskap för föräldrarna. En första version utvecklades genom ett samarbete med barnmorskor från mödravårdscentralen Mama Mia.
Lär mer: Eequity går in med 45 miljoner i e-handel för bebisar
2016 såldes Babygruppen till två av barnmorskorna som jobbat inom bolaget, medan Tobias Meschke fortsatte inom Preglife, som några år tidigare skapats som ett dotterbolag.
Appen utvecklades till mer än en gravidkalender. Användaren kan ta del av artiklar, podcasts och videoklipp om alltifrån graviditet till barnsäkerhet. Appen talar även till nyblivna föräldrar som har barn under 24 månader, om barnets utveckling och föräldrarnas parrelation.
”Tyvärr sker ganska många skilsmässor under barnets första levnadsår när man kommer in i den här nya livssituationen och det vill vi försöka motverka”, säger Tobias Meschke.
Preglife har i dag 10 anställda. 2016 klev Ann Grevelius, tidigare chef på Handelsbanken och SEB och numera rådgivare på brittiska investmentbanken GP Bullhound samt ängelinvesterare, in i företagets styrelse.
Läs mer: Eequity slår samman två e-handelsbolag
I dag är Preglife verksamt i åtta länder. Utöver Norden finns produkten även i Tyskland, Polen, UK och nyligen lanserades appen i USA.
”USA har inte mödravård ledd av barnmorskor på samma sätt som vi har i Norden. Vi tror att vi kan, med den svenska modellen, hjälpa väldigt många blivande och nyblivna föräldrar på den amerikanska marknaden”, säger Tobias Meschke.