Hoppa till innehållet

Bebisbutiken Jollyroom stäms för bluffreor

Konsumentombudsmannen (KO) har fått nog av e-handlaren Jollyrooms fejkade reor. Nu stäms bebis- och barnbutiken inför domstol.

Jollyrooms grundare och vd Ole Sauar.
Jollyrooms grundare och vd Ole Sauar.Foto: Press.

Jollyroom är Nordens största e-handelsplattform för bebis- och barnprodukter, och lockar med ständiga reor och utförsäljningar, enligt KO.

”Vi har haft kontakt med företaget tidigare, och de har lovat att rätta till det två gånger. Men det har inte skett”, säger Daniel Karfs, biträdande KO.

Nu har KO tröttnat. Företaget stäms i Patent- och marknadsdomstolen och KO vill att företaget ska förbjudas att använda de påhittade reorna och utförsäljningarna som lockbete. Om Jollyroom överträder förbudet ska ett vite betalas, tycker KO.

”Vi vill att domstolen ska förbjuda Jollyroom att använda reabegreppet felaktigt. Däremot vill vi inte att rea i sig ska förbjudas, om den är på riktigt.”

Läs mer: E-handelsraketen Jollyroom spränger miljardvallen 

Dessutom vill KO att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift på 10 miljoner kronor.

Men frågan är vad en rea eller en utförsäljning egentligen är.

”Det är ett klassiskt begrepp, som innebär väsentligt lägre priser under en begränsad tid. Inte ett lågt pris under en längre tid, då är det ett nytt ordinarie pris. Men här har Jollyroom brustit, tycker vi.”

Läs mer: Fler svenska techbolag når en miljardvärdering – här är listan 

Daniel Karfs berättar att KO följt företagets priser under en längre tid, och kontrollerat hur reapriserna står sig mot ordinarie priser och hur länge reorna pågått.

”Vi har sett hur prissättningen används, och den är inte realiknande”, säger Daniel Karfs.

Under 2017 omsatte Jollyroom 1 miljard kronor, med ett rörelseresultat på 25 miljoner kronor.

En konservativ värdering av barn- och bebisbutiken skulle föra grundaren Ole Sauars förmögenhet nära miljardstrecket. Bara i år räknar Jollyroom med en tillväxt på 50 procent.

Ole Sauar äger 62,5 procent av bolaget, medan den danska mediekoncernen Egmont kontrollerar resterande aktier.

Jollyroom har sökts för en kommentar.

(TT Nyhetsbyrån/Di Digital)

Läs mer: Jollyrooms grundare Ole Sauar är Sveriges nästa techmiljardär 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera