Hoppa till innehållet

Behövs verkligen ständig produktutveckling?

Facebook lägger till nya reaktionsknappar för användarna. Liksom för Google ligger ständig produktutveckling i bolagets DNA. Men behövs det verkligen? Frågar sig Fredrik Wass.

Facebooks nya "reaktions-knappar".
Facebooks nya "reaktions-knappar".

Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick

 


 

Nya like-knappar på Facebook och ett krisande Twitter som spås produktutveckla för att fortsätta vara relevanta. Det är intressant hur de stora bjässarna hela tiden finslipar sina funktioner och algoritmer för att vara precis så beroendeframkallande som vi användare orkar med, utan att slå bakut. 

De verkar räkna med några veckors protester oavsett vad de lanserar för nytt, för att sedan konstatera att de flesta vänjer sig.

Facebook går ofta över gränsen för att sedan backa (vem minns inte skandal-lanseringen av Beacon), men lyckas allt som ofta vänja användarna vid nya finesser, nästan smygande. De verkar räkna med några veckors protester oavsett vad de lanserar för nytt, för att sedan konstatera att de flesta vänjer sig och att det digitala liv, där vi investerat så många timmar, fortsätter vara värt att återvända till.

Men måste det vara så? Måste tjänsterna hela tiden förändras till något som ibland är bättre, men riskerar att också försämra upplevelsen? Ständig produktutveckling är förstås en del av DNA:t hos till exempel Google, samtidigt som huvuddelen av kassaflödet fortfarande kommer från de i digitala sammanhang ytterst traditionella google-annonserna och sökordsmarknadsföringen.

Sajter som Flashback, Familjeliv och Reddit gör små justeringar och tillägg då och då, men i grunden är det ytterst traditionella lösningar.

Det finns trots allt några trögrörliga pråmar i allt det här. Det traditionella forumet och den traditionella bloggen. Dessa har sett ganska lika ut i evigheters evigheter med ungefär samma funktionalitet hela vägen. Sajter som Flashback, Familjeliv och Reddit gör små justeringar och tillägg då och då, men i grunden är det ytterst traditionella lösningar. 

Betyder det att dessa riskerar att tappa användare i rask fart till förmån för nya uppstickare eller konkurrerande tjänster? Nja, de har hittat något som är svårt att “bygga” i kod men som är värt allt för den som vill äga sin position på nätet – en själ och en hängiven användarskara som inte ser sig som kunder eller användare, utan snarare som invånare eller del av en gemenskap. 

Värt att tänka på när ännu en knapp läggs till eller ännu en liten smygande funktion rullas ut.  

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera