Exakt när lanseringen ska ske framgår inte. Den som går in på den svenska adressen blir fortfarande omdirigerad till Amazons tyska sajt.
Di Digital har sökt Amazon, som inte vill ställa upp på en intervju. Bolaget vill heller inte precisera exakt när den svenska sajten kommer att öppna, eller hur tidsplanen ser ut.
”Vi kommer inte ge fler detaljer i dag, utan bara det som framgår i uttalandet. Vi kommer att dela med oss av mer information närmare lanseringen”, säger Nick Caplin, pr-chef på Amazon inom EU, till Di Digital.
I dag säljer 1,7 miljoner små- och medelstora företag varor genom Amazons butiker, uppger bolaget i sitt pressmeddelande, och under förra året passerade fler än 200 000 entreprenörer 100 000 dollar i försäljning.
Företag som är intresserade av att sälja sina produkter via Amazons svenska sajt ombeds nu kontakta e-handelsjätten.
”Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att kunna vinna de svenska kundernas förtroende”, säger Alex Ootes, chef för Amazons expansion i EU, i pressmeddelandet.
Di Digital har under våren och sommaren rapporterat om tecken som tyder på en nära förestående lansering av Amazon.se. Bland annat har e-handelsjätten rekryterat svensk personal. Amazon söker exempelvis just nu en högt uppsatt chef för sin marknadsplats i Sverige. Rekryteringen av svenskspråkig personal fortsätter också på flera andra fronter.
Amazon har de senaste åren redan rullat ut flera dotterverksamheter i Sverige. Vid sidan av molntjänstebolaget AWS, som drivs självständigt från nätbutiken Amazon, har man även lanserat Amazon Prime Video, Amazon Music och ljudbokstjänsten och Storytel-utmanaren Audible.
Läs mer: Amazon letar efter toppchef i Sverige – lansering närmar sig