Beskedet innebär att Zound utvärderar olika strategiska alternativ, bland annat en försäljning av bolaget eller en ägarspridning och notering på Stockholmsbörsen. Bolaget har anlitat investmentbanken Carnegie som finansiell rådgivare för att undersöka dessa strategiska alternativ, uppges det i ett pressmeddelande.
I januari skrev Di Digital att Zound anlitat Carnegie som en förberedelse inför en kommande börsnotering eller försäljning.
Läs mer: Zounds miljardnotering rycker närmare – så högt värderas bolaget
Under 2017 omsatte Zound 1,4 miljarder kronor och var lönsamt.
I oktober 2018 slöt man ett 15-årigt licensavtal med Marshall, en viktig pusselbit i bolagets förberedelser. Varumärket stod enligt uppgifter till Di Digital för närmare 90 procent av bolagets försäljning under 2018.
I utbyte mot licenserna fick Marshall bland annat 5 procent av aktierna i Zound, en post som värderades till 68 miljoner kronor. Uppgörelsen värderade hela Zound till 1,4 miljarder kronor, vilket är samma nivå som under våren 2018.
Men i den privata aktiehandeln värderas Zound högre än så, kan Di Digital avslöja. Där ska aktien under hösten 2018 ha handlats för mellan 220 och 230 kronor, vilket i dag skulle ge ett bolagsvärde på, som högst, 2 miljarder kronor.
Enligt Di Digitals uppgifter önskar sig Zound en värdering på minst 3 miljarder kronor vid en affär. Det är drygt två gånger bolagets omsättning under 2017. Samma år gick Zound med 60 miljoner kronor i vinst.
Zound har under 2018 plågats av en ägarstrid. Den tycks nu vara över.
Finwire / Di Digital
Läs mer: ”Uppköp av Zound mer troligt än notering”
Efter många års ägande är Tommy Jacobson, Telia och de andra redo för en exit i Zound. Börsen är ett alternativ – men ett uppköp av en jätte från Asien eller USA är mer troligt, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.