Hoppa till innehållet

Bekräftat: Tradera och Klarna går skilda vägar

Under den nya ägaren Paypal planerar auktionssajten Tradera att ersätta Klarnas Checkout-tjänst med sin egen. Det bekräftar Traderas Sverige-vd nu för första gången.

Auktionssajten Tradera planerar att klippa banden till betaltjänsten Klarna.
Auktionssajten Tradera planerar att klippa banden till betaltjänsten Klarna.Foto: Skärmdump

I fjol blev det klart att auktionsjätten Ebay och betalföretaget Paypal styckas upp i två separata företag. I Sverige blir den något oväntade effekten att auktionssajten Tradera, som sedan länge ägs av Ebay, kommer att tillhöra Paypal. Det kunde sajten Breakit berätta tidigare under våren.

Ända sedan beslutet om styckningen har det spekulerats i vad den kommer innebära för Traderas samarbete med den svenska betaljätten Klarna. Hittills har varken Tradera eller Ebay i Sverige velat lämna några tydliga besked i frågan.

Men nu står det klart att Tradera, under den nya ägaren Paypal, har för avsikt att avsluta samarbetet med Klarna. Istället ska Paypals egna betallösningar implementeras på sajten. Det bekräftar Traderas Sverige-vd Stefan Öberg i en intervju med Di Digital.

"Det enkla svaret på den är att inget kommer att hända kortsiktigt. Vi kommer att ha kvar Klarna som betalalternativ på Tradera", säger han och fortsätter:

"På längre sikt är det väl rimligt att tro att vi kommer att implementera Paypallösningar och successivt fasa ut Klarna", säger Stefan Öberg till Di Digital.

Han betonar dock att processen inte kommer att ske över en natt. På kort sikt är planen att fortsätta tillåta Klarna-betalningar på sajten. Det finns inte heller någon konkret plan på hur och när utfasningen ska genomföras, säger han.

På längre sikt är det väl rimligt att tro att vi kommer att implementera Paypallösningar och successivt fasa ut Klarna.

Det var i januari i fjol som det blev möjligt för privatpersoner att göra upp på Tradera genom Klarnas system, en prestigeaffär för betalföretaget. "Det här är första gången ett betallösningsföretag tillåter köp mellan privatpersoner på samma trygga villkor som från företagssäljare. Det är också en stor möjlighet för Klarna då Traderas handelsplats omsätter ca 1,6 miljarder kr varje år", skrev Klarna i ett pressmeddelande i januari 2014.

Sett till handelsvolymer lär effekten av den uteblivna affären inte bli särskilt stor på Klarna. Det svenska betalföretaget hanterar enligt egen utsago 250 000 transaktioner om dagen från 50 000 e-handlare runt om i Europa. Däremot svider det givetvis att inte längre stå som partner till en av de största e-handelssajterna i sitt eget hemland.

"Det är naturligt att man har diskussioner om samarbete när det sker ägarförändringar. Kan dock poängtera att det finns ett kontrakt mellan Tradera och Klarna som vi båda avser att följa", säger Erik Engellau-Nilsson, informationsansvarig på Klarna.

Från Paypals håll är nyheten väntad. Det amerikanska bolaget ser svenska Klarna som sin kanske främsta konkurrent på den europeiska marknaden. Paypals Sverige-vd Mårten Barkman avböjer dock att kommentera saken.

Tradera är en av Sveriges största e-handelssajter med ungefär 1 miljon aktiva användare. Bolaget ägs sedan 2006 av Ebay, som dock valt att behålla det svenska varumärket på sin verksamhet här.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera