Hoppa till innehållet

Betalbolaget Bambora gasar i Nordamerika och flörtar med börsen

Betalteknikbolaget ska utöka sin verksamhet i Nordamerika till 10 000 anslutna handlare i år för att nå en försäljningsökning med 30 procent. Dessutom ser vd Johan Tjärnberg en börsnotering som ett alternativ.

Bamboras vd Johan Tjärnberg
Bamboras vd Johan Tjärnberg

Det svenska betalteknikbolaget Bambora, som ägs av Nordic Capital, ökar sin verksamhet i Nordamerika där antalet anslutna handlare ska stiga med 10.000 i år. Det ska bidra till en försäljningsökning för koncernen med 30 procent till 260 miljoner euro i år.

Det sade Bamboras vd Johan Tjärnberg till Bloomberg News.

Läs även: Så byggde Nordic Capital ett techbolag från grunden

Antalet handlare som använder bolagets tjänster uppgår till 100.000, varav 30.000 i USA och Kanada.

Han uppgav att ägaren Nordic Capital inte trycker på för en snabb exit, men att en börsnotering av bolaget är ett alternativ.

"Om ett par år tror jag att en börsnotering definitivt är ett alternativ", sade Johan Tjärnberg.

Bambora bildades genom en sammanslagning av betalbolagen Euroline, KeyCorp, Samport, MPS, DK Online och ePay, vilka samtliga förvärvades av Nordic Capital mellan maj 2014 och april 2015.

I slutet av 2016 hade bolag för omkring fyra miljarder kronor köpts och slagits samman under Bambora-paraplyt.

Redan från start hade bolaget över 400 anställda och en omsättning över 1 miljard kronor, vilket fick vd:n Johan Tjärnberg att i en intervju med Dagens Industri kalla Bambora för "världens största startup".

Läs även: Betaltjänsten Bambora omsätter 2 miljarder 2016

Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera