Betalbolaget live-rapporterar: Rejält minus för årets Black Friday
Betalbolaget live-rapporterar: Rejält minus för årets Black Friday
E-handeln växer starkt jämfört med den fysiska handeln efter allmänna uppmaningar för att hindra smittspridning. Men idag när den stora realisationsdagen ”Black Friday” är igång är det dock röda siffror för utvecklingen, enligt Nets.
”Vi har haft en stark öppning av 'Black Week' med nya rekord varje dag. Men de inledande timmarna av 'Black Friday' visar på en kraftig minskning av den traditionella uppesittarshoppingen. Det här året har bara ett fåtal webbutiker valt att släppa sina erbjudanden på natten när 'Black Friday' formellt sett startar, skriver Patrik Müller i ett pressmeddelande.
Läs mer: E-handlare spränger 10 miljarder-tak – leksaker hetast
Förklaringen är att rea-dagen alltmer förlängs till ”Black Week” och löper över tio dagar enligt både Nets och Klarna.
”Kunderna blivit väl bearbetade av butikerna redan sen veckan innan Black Week. Handlarhögtiden blir alltså bara mer utdragen för varje år”, meddelar Patrik Müller som ändå tror att fredagen kan sluta på en toppnivå.
Betalbolaget Klarna har följt handeln under Black Fridays första timme och konstaterar att det som shoppas mest är elektronik, leksaker och smycken samt accessoarer.
Länk till acast