Hoppa till innehållet

Betaljätte införde avgift för inaktiva konton – anmälningsvåg i Sverige

Betaltjänsten Paypal har börjat debitera kunder för sedan länge inaktiva konton. Nu har företaget fått en ström av anmälningar mot sig till Konsumentverket i Sverige. ”Det går inte att få kontakt med företaget”, uppger en besviken kund.

Paypals vd Dan Schulman och bolagets app.
Paypals vd Dan Schulman och bolagets app.Foto: Di och TT.

Amerikanska Paypal, som har ett börsvärde om 2 300 miljarder kronor, har gjort sig kända för att erbjuda en digital plånbok som konsumenter kan betala med på nätet.

Den 16 december i år införde bolaget en så kallad ”inaktivitetsavgift”. Det innebär att användare som inte varit inloggade på sitt konto under de senaste tolv månaderna åläggs en kostnad om 100 kronor. Konton som saknade medel undantogs dock från avgiften.

För att undvika kostnaden var Paypal-användare tvungna att logga in på sina gamla konton. Från den 30 september började bolaget kontakta användare med information om den nya avgiften. 

Men för många Paypal-användare i Sverige uppstod sedan problem, då de inte mindes sina inloggningsuppgifter och hade kopplat kontot till en gammal mejladress. 

Under de senaste månaderna har Paypal därför anmälts till tillsynsmyndigheten Konsumentverket av minst 40 olika kunder, visar en sammanställning av Nyhetsbyrån Siren som Di tagit del av. 

En av kunderna menar att det ”i princip är omöjligt att hitta rätt väg in till Paypals kundservice”.

”Det går inte att få kontakt med företaget när man vill avbryta deras tjänster”, uppger en annan anmälare. 

Di har ställt flera frågor till Paypal om varför avgiften införts och hur bolaget ställer sig till den hårda kritiken från kunderna. 

Genom sin svenska pr-byrå skickar de enbart en allmän kommentar i ärendet.

”Paypal meddelar berörda kunder flera gånger via e-post innan vi tar ut avgiften och informerar kunden om hur man använder saldot på kontot – genom transaktioner, uttag, överföringar och donationer – för att undvika avgiften. Våra svenska kunder kan kontakta kundsupport via chatt eller e-post. De som behöver återställa lösenordet och har inloggningsproblem kan ringa oss utan att logga in.”

Det motsägs dock av flera Paypal-kunder som varit i kontakt med Di, som uppger att det inte finns något svenskt telefonnummer för kontakt.

Innehåll från ExobeAnnons

Hur hittar jag kollegornas löner med hjälp av Copilot?

Allt fler svenska företag och organisationer inser vilka enorma vinster som finns att vänta genom att implementera Copilot för Microsoft 365. Men det uppstår också en hel del frågor kring säkerhet och personlig integritet. Behöver man som anställd vara orolig för att känslig information sipprar ut? Nej, inte om man hanterar sin data på rätt sätt, enligt branschexperterna.

En av de vanligaste farhågorna kring Copilot för Microsoft 365 handlar om hur konfidentiell data hanteras och teoretiskt sett skulle kunna bli tillgänglig för alla. Men enligt Exobe, som är en av Microsofts partners på den svenska marknaden, finns ingen anledning till oro så länge man har en tydlig struktur för datahantering. Den som hoppas kunna få tag på kollegornas löneuppgifter eller andra personkänsliga dokument kommer att bli besvikna. Jonas Törner är AI Copilot & Employee Experience Specialist och hjälper företag att skapa värde av sina Copilot-licenser:

– Det är viktigt att komma ihåg att Copilot inte kan göra någonting som inte medarbetarna själva kan göra. I princip är Copilot bara en väldigt avancerad sökmotor. Så om medarbetarna redan idag har tillgång till sina kollegors löneuppgifter, ja då kommer Copilot i teorin att hitta dessa dokument. Copilot har dock begränsningar kopplade till just person- och andra känsliga uppgifter. Men om fallet är detta behöver man fundera över sin datahantering, snarare än att se Copilot som det stora hotet. 

Vill se ökad förståelse

Enligt Törner behöver alla företag som är nyfikna på att implementera Copilot börja med att se över sina rutiner och städa bland befintlig data, samt definiera vilka Teamsgrupper som ska vara publika och vilka som ska vara privata. Genom att endast nyttja privata Teamsgrupper för känslig information kan man vara säker på att informationen stannar inom teamets väggar.

Ansvarsfull utveckling av AI-tjänster

Microsoft utvecklar systematiskt sina AI-tjänster och har frågor som rör integritet och säkerhet allra högst upp på agendan. Till exempel delar Copilot aldrig data mellan olika företag eller organisationer.

– Företagen äger sin egen data. Det innebär att Copilot bara kan träna på, och dra nytta av, den data som finns tillgänglig inom en viss organisation. Så ett företag med mycket data i molnet kommer snabbt att få större nytta av Copilot än ett företag med begränsad mängd data. Detta gör också att värdet av investeringen kommer att öka lavinartat med tiden. De företag som inser värdet och dynamiken redan nu kommer att kunna ta ett rejält försprång på marknaden, avslutar Jonas Törner.

 

Mer från Exobe

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exobe och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera