Amerikanska Paypal, som har ett börsvärde om 2 300 miljarder kronor, har gjort sig kända för att erbjuda en digital plånbok som konsumenter kan betala med på nätet.
Den 16 december i år införde bolaget en så kallad ”inaktivitetsavgift”. Det innebär att användare som inte varit inloggade på sitt konto under de senaste tolv månaderna åläggs en kostnad om 100 kronor. Konton som saknade medel undantogs dock från avgiften.
För att undvika kostnaden var Paypal-användare tvungna att logga in på sina gamla konton. Från den 30 september började bolaget kontakta användare med information om den nya avgiften.
Men för många Paypal-användare i Sverige uppstod sedan problem, då de inte mindes sina inloggningsuppgifter och hade kopplat kontot till en gammal mejladress.
Under de senaste månaderna har Paypal därför anmälts till tillsynsmyndigheten Konsumentverket av minst 40 olika kunder, visar en sammanställning av Nyhetsbyrån Siren som Di tagit del av.
En av kunderna menar att det ”i princip är omöjligt att hitta rätt väg in till Paypals kundservice”.
”Det går inte att få kontakt med företaget när man vill avbryta deras tjänster”, uppger en annan anmälare.
Di har ställt flera frågor till Paypal om varför avgiften införts och hur bolaget ställer sig till den hårda kritiken från kunderna.
Genom sin svenska pr-byrå skickar de enbart en allmän kommentar i ärendet.
”Paypal meddelar berörda kunder flera gånger via e-post innan vi tar ut avgiften och informerar kunden om hur man använder saldot på kontot – genom transaktioner, uttag, överföringar och donationer – för att undvika avgiften. Våra svenska kunder kan kontakta kundsupport via chatt eller e-post. De som behöver återställa lösenordet och har inloggningsproblem kan ringa oss utan att logga in.”
Det motsägs dock av flera Paypal-kunder som varit i kontakt med Di, som uppger att det inte finns något svenskt telefonnummer för kontakt.