Annons

Betaljätten Stripe vill släppa in Klarna: ”Vi genomför tester”

Stripes medgrundare John Collison och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Stripes medgrundare John Collison och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Joey Abrait och Evelina Carborn.
Klarna kan snart få en helt ny intäktskälla, kan Di Digital avslöja. Stripes grundare John Collison vill plocka in deras fakturabetalningar på sin världsomspännande betalningsplattform.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stripe säljer sin digitala betalningsplattform till över en miljon företagskunder i världen. Där samlas olika betalsätt, allt ifrån traditionella kreditkort till mobila lösningar som Apple Pay, för att skapa smidigare transaktioner.

Snart kan även Klarnas konsumentkrediter adderas som ett betalsätt på Stripe. Det berättar medgrundaren John Collison, i samband med en längre intervju med Di Digital.

”I Sverige och på en handfull andra marknader vill våra användare kunna ta betalt med Klarna. Det är en spännande möjlighet för oss”, säger han.

Klarna har en stark ställning i Norden när det kommer till konsumentkrediter, det vill säga avbetalning på faktura. Modellen kan jämföras med att banker delar ut kreditkort och står för risken vid köptillfället.

”Det är viktigt för Stripe att anpassa sig till lokala marknader, därför är Klarna relevant för oss. Men eftersom våra kunder i regel är väldigt internationella i sin försäljning kommer Klarnas konsumentkrediter nog aldrig att stå för 100 procent av deras transaktioner”, säger John Collison.

Han ger dock sparsmakade detaljer om det potentiella samarbetets omfattning. 

”Vi är inte riktigt redo att lyfta av manteln ännu. Men vi genomför just nu tester tillsammans med Klarna och vissa Stripe-handlare”, säger han.

Di Digital har sökt Klarna, som genom talespersonen Aoife Houlihan avböjer att ge några kommentarer.

Noterbart i sammanhanget är att Stripe nyligen lade till stöd för Soforts tjänster i Tyskland. Det är ett dotterbolag till Klarna sedan slutet på 2013, efter ett förvärv värt drygt en miljard kronor, som erbjuder direktbetalningar via bank.

Jag är väldigt imponerad av Klarna och Sebastian Siemiatkowski.

Redan i fjol förekom uppgifter om att Klarna och Stripe tecknat ett specifikt samarbetsavtal i USA, men det har inte bekräftats av parterna. USA är en strategiskt viktig marknad för det svenska tillväxtbolaget, som dock missat sina interna målsättningar sedan etableringen 2015, enligt Di Digitals tidigare uppgifter.

Läs mer: Klarna missar målen i USA – bolagsvärdet står still 

Stripe och Klarna har för övrigt ett komplicerat förhållande till varandra. Bolagen delar en gemensam storägare i det amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia och deras partner Michael Moritz sitter i bägge styrelserna. Kortjätten Visa har också investerat i båda bolagen.

På vissa håll konkurrerar också deras affärer med varandra. Klarna har vunnit marknadsandelar i Norden med sin "checkout-produkt", som ger e-handlare möjlighet att ta betalt på flera olika sätt, vilken påminner om Stripes infrastruktur.

”Jag är väldigt imponerad av Klarna och Sebastian Siemiatkowski. Vi är båda aktiva på en stor marknad och det är naturligt att verksamheterna överlappar varandra ibland. Men det är inget jag ligger sömnlös över”, säger John Collison.

Klarnas betalplattform är dock främst populär bland klassiska e-handelsbutiker. Det är ingen kundgrupp som Stripe aktivt marknadsför sig mot, enligt John Collison.

En annan viktig spelare på den svenska betalmarknaden är banksamarbetet Swish. Den mobila tjänsten används av över 6,5 miljoner privatpersoner – men också av 2 500 e-handlare respektive 170 000 småföretag.

”Swish är ett väldigt intressant projekt. Penetrationen på marknaden är nästan världsunik”, säger John Collison.

Stirpe avböjer att kommentera om det finns planer på att även plocka in Swish på plattformen. Enligt Di Digitals uppgifter ska det dock finnas visa begränsningar i Swishs tekniska lösning som just nu förhindrar en sådan integration.

Läs mer: Stripes Norden-chef om den heta betalmarknaden: ”Allt mer prispressad” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies