Hoppa till innehållet

Betalo tecknar avtal med Nordea

Startupbolaget Betalo har tecknat avtal med Nordea. Samarbetet innebär att Nordeas kunder erbjuds Betalos mobila betaltjänster.

Betalos grundare Eli Daniel Keren, vd Stefan Salomonsson och teknikchefen Kevin Albrecht.
Betalos grundare Eli Daniel Keren, vd Stefan Salomonsson och teknikchefen Kevin Albrecht.

Storbanken Nordea fortsätter att teckna samarbetsavtal med unga startupbolag. Nyligen kunde Di Digital rapportera om ett avtal med Göteborgsbaserade Sigmastocks, som hjälper privatpersoner att automatisera sitt aktiesparande. Nu står det klart att man även tecknar avtal med ett annat bolag inom finansiell teknik, nämligen Stockholmsbaserade Betalo (NTL).

”Nordea ska vara i framkant gällande de nya möjligheter som det nya mer öppna finansiella landskapet medför. Partnerskap med nya aktörer kommer att spela en allt större roll framgent och närhet till relevanta fintech-bolag ligger helt i Nordeas strategi”, säger Peder af Ugglas, chef för partnerskap och utveckling på Nordeas avdelning för transaktionsaffärer, transaction banking.

Läs mer: Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea

Betalos mobilapp gör det möjligt att använda ett betal- eller kreditkort för att betala räkningar eller skicka pengar inom Sverige eller utomlands. Samarbetet innebär att Nordea ska marknadsföra Betalos tjänster mot sina 1,8 miljoner privatkunder, och att Nordeas kort integreras i Betalos app.

”Detta är ett viktigt bevis på att vi byggt en bra och relevant plattform med användarvänliga banktjänster. Möjligheten att på sikt erbjuda våra tjänster till Nordeas 10 miljoner nordiska privatkunder, ger oss en enorm potential när vi planerar ta våra tjänster till övriga nordiska länder”, säger Stefan Salomonsson, vd på Betalo.

Han hoppas utveckla samarbetet framöver. En av målsättningarna blir då att erbjuda Nordeas kunder ett användarvänligt sätt att göra internationella betalningar.

Läs mer: Betalo rekryterar Trustbuddys ledning

”Betalo är en spännande fintechstartup som förstår både användarperspektivet och komplexiteten i att bygga finansiella tjänster. Tillsammans kommer vi kunna titta på framtida digitala banktjänster, bland annat genom att utforska de möjligheter som ges av PSD2-direktivet”, säger Erik Zingmark, chef för Nordeas avdelning för transaktionsaffärer, transaction banking.

Samarbetet är ytterligare ett exempel på trenden där storbanker investerar i eller samarbeter med startupbolag inom fintech-sektorn.

Läs mer: SEB och ekonomiappen Tink fördjupar samarbetet

”Betalo har sedan starten haft strategin att arbeta tillsammans med bankerna. Nordea sitter på kunderna och en oerhörd nyfikenhet och vilja att göra saker bättre för sina kunder. Vi sitter på snabb innovation. Tillsammans kan vi utveckla fantastiska banktjänster och ta dem till marknaden”, säger Betalos vd Stefan Salomonsson.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera