Annons
Oscar Berglund tog över vd-jobbet på Trustly i fjol. Foto: Amanda Lindgren

Betalraketen Trustly omsätter 300 miljoner: ”Inga börsplaner i nuläget”

Det är största hindret för företag – i både uppstart och tillväxt SPONSRAT AV Nordea

Doldisar blir miljardärer på Spotify

Skam är en dramaserie om gymnasieungdomar på Hartvig Nissens skole i Oslo.

Facebook köper amerikanska rättigheter till norska succén Skam

Northvolts vd är Tesla-veteranen Peter Carlsson.

Uppgifter: Northvolt till både Västerås och Skellefteå

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Betalraketen Trustly omsätter 300 miljoner: ”Inga börsplaner i nuläget”

Oscar Berglund tog över vd-jobbet på Trustly i fjol. Foto: Amanda Lindgren
Oscar Berglund tog över vd-jobbet på Trustly i fjol. Foto: Amanda Lindgren
Det haussade fintechbolaget Trustly ökade sin omsättning med 63 procent i fjol. ”Vår pitch till e-handeln är att vi löser Europa”, säger Oscar Berglund.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det tvåfaldiga Gasellbolaget Trustly såg tillväxten avta något under fjolåret. Ändå steg försäljningen med 63 procent till 306 miljoner kronor, enligt det färska bokslutet. Rörelseresultatet blev 27 Mkr.

”Det speglar fortsatt efterfrågan på produkterna från våra handlare och från konsumenterna”, säger Oscar Berglund, Trustlys vd.

Trustly (NTL) möjliggör betalningar och överföringar via bank, oberoende av betal- eller kreditkort. Transaktionerna sker inom loppet av några sekunder, även under kvällar och helger.

Trustly tar en andel av varje betalning från kunder som Boozt, Paypal och Transferwise.

”Vår pitch till e-handeln är att vi löser Europa. Med oss kan man sälja till fler än 400 miljoner europeiska konsumenter. Många av dem vill betala via sin bank”, säger Oscar Berglund.

Läs mer: ”En otrolig saga för ett svenskt bolag” 

En av Trustlys konkurrenter är det tyska bolaget Sofort, som sedan 2013 ägs av Klarna (NTL) i vad som uppgavs vara en miljardaffär.

Sverige är Trustlys enskilt största marknad men länder i det bolaget kallar för södra Europa står för 41 procent av omsättningen.

I fjol knöt bolaget till sig de svenska nischbankerna Nordnet och Avanza, vars användare därmed snabbt kan hämta pengar från konton i andra banker.

Just inom finanssektorn ser Oscar Berglund gott om utrymma för Trustly att förbättra den digitala betalningsprocessen.

”E-handlare har varit väldigt bra på att fokusera på kundupplevelsen. Hela flödet kring köp och betalning ska vara enkelt. En del finansaktörer har mer arbete att göra. Det vill vi gärna vara en del av”, säger han.

Betalmarknaden konsolideras i allt raskare takt. Nyligen köpte den franska börsjätten Ingenico det svenska betalbolaget Bambora för 14 miljarder kronor.

Men Trustlys huvudstrategi är att låta den egna verksamheten växa organiskt snarare än genom uppköp, enligt vd:n.

”Vi kan vara opportunistiska om vi ser något intressant. Men vår strategi är att växa organiskt i Europa och vara bäst på det vi gör, nämligen bankbetalningar”‚ säger Oscar Berglund.

Läs mer: Nordic Capital om miljardaffären: ”Hade gärna ägt Bambora längre” 

Under året ska Apples betalningslösning Apple Pay in på den relativt mogna svenska betalmarknaden. Trustly-chefen spår att tjänsten kommer att få begränsad inverkan på hur svenskar betalar via nätet.

”I fysiska affären kan Apple Pay nog ha en påverkan. Men det är inte lika uppenbart för mig att de kommer att ha en stor påverkan online i Sverige”, säger Oscar Berglund.

Planerar ni att gå till börsen?

”Nej, vi har inga sådana planer i nuläget.”

Är ni öppna för att ta in externt kapital?

”Vi har varit lönsamma i ett antal år och kunnat driva bolaget med egen kraft. I nuläget har vi inga planer på att ta in externt kapital, nej. Sedan är det förstås en ägarfråga.”


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post