Hoppa till innehållet

Betalraketen Trustly omsätter 300 miljoner: ”Inga börsplaner i nuläget”

Det haussade fintechbolaget Trustly ökade sin omsättning med 63 procent i fjol. ”Vår pitch till e-handeln är att vi löser Europa”, säger Oscar Berglund.

Oscar Berglund tog över vd-jobbet på Trustly i fjol. Foto: Amanda Lindgren
Oscar Berglund tog över vd-jobbet på Trustly i fjol. Foto: Amanda Lindgren

Det tvåfaldiga Gasellbolaget Trustly såg tillväxten avta något under fjolåret. Ändå steg försäljningen med 63 procent till 306 miljoner kronor, enligt det färska bokslutet. Rörelseresultatet blev 27 Mkr.

”Det speglar fortsatt efterfrågan på produkterna från våra handlare och från konsumenterna”, säger Oscar Berglund, Trustlys vd.

Trustly (NTL) möjliggör betalningar och överföringar via bank, oberoende av betal- eller kreditkort. Transaktionerna sker inom loppet av några sekunder, även under kvällar och helger.

Trustly tar en andel av varje betalning från kunder som Boozt, Paypal och Transferwise.

”Vår pitch till e-handeln är att vi löser Europa. Med oss kan man sälja till fler än 400 miljoner europeiska konsumenter. Många av dem vill betala via sin bank”, säger Oscar Berglund.

Läs mer: ”En otrolig saga för ett svenskt bolag” 

En av Trustlys konkurrenter är det tyska bolaget Sofort, som sedan 2013 ägs av Klarna (NTL) i vad som uppgavs vara en miljardaffär.

Sverige är Trustlys enskilt största marknad men länder i det bolaget kallar för södra Europa står för 41 procent av omsättningen.

I fjol knöt bolaget till sig de svenska nischbankerna Nordnet och Avanza, vars användare därmed snabbt kan hämta pengar från konton i andra banker.

Just inom finanssektorn ser Oscar Berglund gott om utrymma för Trustly att förbättra den digitala betalningsprocessen.

”E-handlare har varit väldigt bra på att fokusera på kundupplevelsen. Hela flödet kring köp och betalning ska vara enkelt. En del finansaktörer har mer arbete att göra. Det vill vi gärna vara en del av”, säger han.

Betalmarknaden konsolideras i allt raskare takt. Nyligen köpte den franska börsjätten Ingenico det svenska betalbolaget Bambora för 14 miljarder kronor.

Men Trustlys huvudstrategi är att låta den egna verksamheten växa organiskt snarare än genom uppköp, enligt vd:n.

”Vi kan vara opportunistiska om vi ser något intressant. Men vår strategi är att växa organiskt i Europa och vara bäst på det vi gör, nämligen bankbetalningar”‚ säger Oscar Berglund.

Läs mer: Nordic Capital om miljardaffären: ”Hade gärna ägt Bambora längre” 

Under året ska Apples betalningslösning Apple Pay in på den relativt mogna svenska betalmarknaden. Trustly-chefen spår att tjänsten kommer att få begränsad inverkan på hur svenskar betalar via nätet.

”I fysiska affären kan Apple Pay nog ha en påverkan. Men det är inte lika uppenbart för mig att de kommer att ha en stor påverkan online i Sverige”, säger Oscar Berglund.

Planerar ni att gå till börsen?

”Nej, vi har inga sådana planer i nuläget.”

Är ni öppna för att ta in externt kapital?

”Vi har varit lönsamma i ett antal år och kunnat driva bolaget med egen kraft. I nuläget har vi inga planer på att ta in externt kapital, nej. Sedan är det förstås en ägarfråga.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera