Annons

Betalraketens vd om Klarna-ryktet: ”Har fört diskussioner”

Pieter van der Does är vd för Adyen, det nederländska betalbolaget med omkring 200 miljarder kronor i börsvärde.
Pieter van der Does är vd för Adyen, det nederländska betalbolaget med omkring 200 miljarder kronor i börsvärde. Foto: Jack Mikrut
Betaljätten Adyen växer över hela världen och ökade vinsten under första halvåret. Di Digital frågar vd:n Pieter van der Does var bolaget är om tre–fem år.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Nederländska Adyen, ett av Europas största fintechbolag, fortsätter att växa kraftigt med relativt hög lönsamhet.

Under första halvåret steg nettoomsättningen med 41 procent till 212 miljoner euro, motsvarande 2,4 miljarder kronor, jämfört med samma period 2018.

Tillväxten ligger omkring 40 procent för samtliga geografiska områden: Europa, Nordamerika, Latinamerika och Asien.

”Siffrorna är jättefina”, säger Adyens vd Pieter van der Does till Di Digital i en intervju efter torsdagens rapportsläpp.

”Det jag särskilt tycker om är att tillväxten sker på alla områden. Det är inte en enskild sak som presterar och kompenserar för resten. Det ger mig en känsla av trygghet”‚ säger han.

Nyligen rustade det svenska fintechbolaget Klarna för expansion i USA, Australien och Nya Zeeland genom att ta in över 4 miljarder kronor i kapital. Jakten på tillväxt ledde till att Klarna nyligen rapporterade sitt första förlustkvartal på många år.

Läs mer: Klarna: ”Vi är Europas största privata fintechbolag” 

För Adyen sker tillväxten, åtminstone just nu, under lönsamhet. Vinstmarginalen på 42 procent var 12 procentenheter högre än under första halvåret 2018.

Ändå föll Adyens aktiekurs på börsen med 5 procent på torsdagen. En möjlig anledning är att grundarna Pieter van der Does och Arnout Schuijff skulle sälja aktier för 320 miljoner euro, eller 3,4 miljarder kronor.

Försäljningen sker enligt bolaget eftersom grundarna minska risken i sin portfölj.

Bedömare som har letat efter svagheter i Adyen har menat att bolaget är beroende att ett fåtal stora kunder som Uber, Spotify och Microsoft. Pieter van der Does tillbakavisar kritiken.

”Jag skulle säga att det var så kring 2011. Då hade vi bara en som var känd för omvärlden och det var Groupon. Men sedan dess har vi adderat många nya kunder i olika storlekar, med fysisk handel såväl som online”, säger han.

Ni har höga marginaler. För höga?

”Just nu så är det ett resultat av vårt arbete. Bolaget är fokuserat på tillväxt och att investera i verksamheten. Men vi kan bara investera i en viss takt. Vi vill inte investera i onkontrollerad tillväxt.”

Vad är okontrollerad tillväxt?

”Vi ser det med vissa av våra konkurrenter. De öppnar kontor i nya länder, anställer 30 personer och skickar ut pressmeddelanden. Sedan händer det inte så mycket. Man behöver etablera rätt kultur och inse att den bästa personalen kan börja se sig om efter andra möjligheter. Vi etablerar oss med några få personer på plats. Ofta har någon av dem jobbat länge inom Adyen. Sedan bygger vi affären långsamt med några kunder.”

Var kommer ni att vara om tre till fem år?

”Det här företaget kan gå långt och vi har vinster att förlita oss på. Betalningar är vår expertis. Vi vill växa och erbjuda våra tjänster till en allt större kundbas.”

Handlar det om betalningar eller även andra områden?

”Det är en bra fråga. Vi började med betalningar men det är naturligt att erbjuda kringtjänster. Handlare vill veta var deras kunder finns och var det är naturligt för dem att expandera. Men det är betalningarna som är kärnan.”

Hur skiljer ni er från Klarna?

”Klarna har sin egen betalningsmetod som är mycket framgångsrik. Sedan har de även ett betalningssystem. Vi är helt agnostiska. Vi har ingen egen betaltjänst utan tillhandahåller så många alternativ som möjligt. Så Klarna är mer som ett av alla bolag i betalningsområdet som riktar sig till konsumenter. Det gör inte vi. Det är en stor skillnad mellan oss.”

Det sägs att Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski lade ett informellt bud på Adyen redan 2010 eller 2011?

”Branschen är liten och alla känner alla. Vi har fört diskussioner vid olika tillfällen och testat alla möjliga idéer på varandra. Du skulle kunna ställa samma fråga om många andra konkurrenter till oss. Det är viktigt att tänka fritt om dessa saker. Men för oss var det aldrig på allvar. Samtalen gick aldrig vidare till nästa steg”, säger Pieter van der Does.

Digitalpodden: Då måste Klarna till börsen 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies