Hoppa till innehållet

Betsson på uppköpsjakt

Oddsen talar för att bettingjätten Betsson snart köper en konkurrent. Styrelsen har beslutat ändra utdelningspolicyn i syfte att öka bolagets finansiella möjligheter att göra förvärv. 

Ulrik Bengtsson, vd för Betsson.
Ulrik Bengtsson, vd för Betsson.Bild: Amanda Lindgren

Styrelsen i spelbettingbolaget Betsson har under fredagen beslutat ändra utdelningspolicyn i syfte att öka bolagets finansiella kapacitet att vara aktiv i konsolideringen av spelbranschen. Det framgår av ett pressmeddelande.

Styrelsens ambition är att Betssons ordinarie utdelning till aktieägarna, förutsatt att en attraktiv kapitalstruktur kan upprätthållas, ska vara upp till 50 procent av koncernens resultat. Utdelning kan ske genom kontant utdelning, automatiskt inlösenförfarande eller återköp av egna aktier.

Fördelarna med storlek ökar.

Den tidigare utdelningspolicyn var en ambition om att till aktieägarna överföra upp till 75 procent av koncernens resultat efter skatt.

”Styrelsen anser att Betsson ska ha en utdelningspolicy som är relevant för tillväxtprofilen. Fördelarna med storlek ökar, inte minst som följd av införandet av lokala regleringar av spelmarknaden. Den nya utdelningspolicyn ger Betsson ökade möjligheter att göra förvärv, vilket styrelsen anser kommer öka värdet för aktieägarna på lång sikt”, säger Pontus Lindwall, styrelseordförande i Betsson.

Läs mer: Nytt förslag ska skrota spelmonopolet

Betssons strategi är att växa både organiskt och genom förvärv. Marknadens ökade komplexitet driver konsolideringen och Betsson är väl positionerat för att göra framgångsrika förvärv, uppger bolaget. Betssons dotterbolag har spellicenser i 11 jurisdiktioner och företaget har som ambition att öka andelen intäkter från lokalt reglerade marknader, vilket bolaget ser som hållbara och värdefulla intäktsströmmar.

Den nya policyn tillämpas från och med räkenskapsåret 2017.

Finwire / Di Digital

Läs även: Spelveteranen: ”Nu rensas de oseriösa bolagen bort”Foto:
Ringer in Catena Medias börsnotering i fjol: Henrik Persson Ekdahl, Mikael Riese Harstad och André Lavold, partners på Catena Medias moderbolag Optimizer Invest. Foto: Jonas Leijonhufvud

Innehåll från ANAAnnons

Japan är närmare än någonsin – direktflyg från Stockholm till Tokyo

Japan har aldrig varit så nära som nu. Med All Nippon Airways (ANA), Japans ledande femstjärniga flygbolag, blir det enklare än någonsin att resa direkt från Stockholm till Tokyo.

Den nya direktlinjen mellan Arlanda (ARN) och Haneda (HND) är noggrant utformad för att maximera bekvämligheten. Med avgångar från Japan på kvällen kan affärsresenärer avsluta arbetsdagen i lugn och ro och landa i Stockholm utan att behöva uppoffra helgen. Detta schemat är perfekt för både affärs- och fritidsresenärer som vill optimera sin tid. Haneda Airport är dessutom belägen endast 20 minuter från Tokyos centrum, vilket innebär kortare restid och smidigare transporter till stadens många sevärdheter. 

Japan är mer än Tokyo

ANA:s nya direktlinje är inte bara en port till Tokyo utan en ingång till hela Japan. Via ANA:s omfattande inrikesnätverk kan resenärer enkelt utforska andra destinationer i jakt på de mer dolda pärlorna i landet. För att hjälpa resenärer att upptäcka hela Japans rika kultur och historia har ANA lanserat sin hemsida We Are Japan, där tips och inspiration finns för att göra resan ännu mer minnesvärd. Initiativet är en del av ANA:s vision att visa världen att Japan är mer än sina storstäder – det är en plats full av unika upplevelser, från bergslandskap och varma källor till traditionella teceremonier och moderna kulinariska äventyr.

En femstjärnig flygupplevelse

ANA är Japans största flygbolag sett till passagerarantal och har fått utmärkelsen fem stjärnor av Skytrax – en kvalitetsstämpel som reflekterar flygbolagets engagemang för komfort, service och säkerhet. Ombord på ANA:s flygningar möts resenärer av förstklassig service, generösa utrymmen och en meny inspirerad av både japanska och internationella smaker. Med direktlinjen mellan Stockholm och Tokyo gör ANA resan både smidig och bekväm. Oavsett om du reser för arbete eller nöje, får du en upplevelse som kombinerar smidighet med en inblick i Japans välkända gästfrihet. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ANA och ej en artikel av Dagens industri