Hoppa till innehållet

BHG fortsätter uppköpsresan: ”Blir fler förvärv framöver”

E-handelsbolaget BHG, som rusat med 170 procent under de senaste 12 månaderna, köper 94 procent av det privatägda badrumsföretaget Hafa Bathroom Group. ”En kraftig förstärkning av våra egna varumärken”, säger bolagets vd och koncernchef Adam Schatz. Aktien klättrar 3,8 procent under tisdagen.

Adam Schatz, vd för BHG, Bygg Hemma Group.
Adam Schatz, vd för BHG, Bygg Hemma Group.Foto: Lars Jansson

Hafa Bathroom Group säljer främst produkter under de tre varumärkena Hafa, Noro och Westerbergs och är verksamt i samtliga nordiska länder och i Baltikum. Under 2020 omsatte den förvärvade verksamheten omkring 200 Mkr utanför BHG BHG -1,48%Dagens utveckling-kanaler.

BHG är indelat i två segment: möbler/inredning och gör det själv-segmentet, där den senare är lite större i omsättning och vinst.

”I gör det själv-segmentet har vi dels externa varumärken och dels en växande portfölj av egna varumärken, och Hafa är en kraftig förstärkning av våra egna varumärken”, kommenterar BHG:s vd och koncernchef Adam Schatz.

BHG har en tydlig strategi på tillväxt. Så sent som i mars köpte dotterbolaget Nordic Nest möbel och heminredningskedjan Svenssons i Lammhult. Och det finns fler uppköp att se fram emot framöver.

”Absolut, förvärv är en integrerad del i vår strategi. Vi har fyra strategiska hörnpelare som vi jobbar med organiskt, men använder M&A för att accelerera både tillväxt och strategiexekvering på de fyra strategiska hörnpelarna. Förvärv har vi hållit på med sedan 2012 och det här blir det 35:e uppköpet sedan 2012. Så säkert som någonting är i affärslivet så kommer det bli fler förvärv framöver”, kommenterar han.

Vd:n Anders Hofstedt och ledningen i Hafa Bathroom Group kommer fortsätta driva verksamhetens vidare expansion från Halmstad samt bibehåller ägande i bolaget.

”Det är en ytterst stark ledningsgrupp och en bra företagskultur som passar väl in med BHG.”

BHG och Hafa har inga egna fabriker, utan produktionen sker i Asien och Europa. Under det senaste året har fraktpriserna mellan Kina och Europa ökat kraftigt, men detta påverkar hela marknaden lika mycket, tycker Adam Schatz.

”Vi, precis som alla andra, får betala mer för containertrafiken. Det är ett globalt fenomen som vi följer noga, men det har åtminstone ännu inte gett några avgörande negativa avtryck i verksamheten”, avslutar han. 

BHG hade ett strålande år under 2020 och har sett aktien klättra med 170 procent under de senaste 12 månaderna. I samband med den fjärde kvartalsrapporten i januari i år höjdes tillväxtmålet från 10 miljarder kronor till 20 miljarder konor på medellångsikt medan marginalmålet höjdes från ”omkring” 7 procent till minst 7 procent.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera