Hafa Bathroom Group säljer främst produkter under de tre varumärkena Hafa, Noro och Westerbergs och är verksamt i samtliga nordiska länder och i Baltikum. Under 2020 omsatte den förvärvade verksamheten omkring 200 Mkr utanför BHG BHG -1,05%Dagens utveckling-kanaler.
BHG är indelat i två segment: möbler/inredning och gör det själv-segmentet, där den senare är lite större i omsättning och vinst.
”I gör det själv-segmentet har vi dels externa varumärken och dels en växande portfölj av egna varumärken, och Hafa är en kraftig förstärkning av våra egna varumärken”, kommenterar BHG:s vd och koncernchef Adam Schatz.
BHG har en tydlig strategi på tillväxt. Så sent som i mars köpte dotterbolaget Nordic Nest möbel och heminredningskedjan Svenssons i Lammhult. Och det finns fler uppköp att se fram emot framöver.
”Absolut, förvärv är en integrerad del i vår strategi. Vi har fyra strategiska hörnpelare som vi jobbar med organiskt, men använder M&A för att accelerera både tillväxt och strategiexekvering på de fyra strategiska hörnpelarna. Förvärv har vi hållit på med sedan 2012 och det här blir det 35:e uppköpet sedan 2012. Så säkert som någonting är i affärslivet så kommer det bli fler förvärv framöver”, kommenterar han.
Vd:n Anders Hofstedt och ledningen i Hafa Bathroom Group kommer fortsätta driva verksamhetens vidare expansion från Halmstad samt bibehåller ägande i bolaget.
”Det är en ytterst stark ledningsgrupp och en bra företagskultur som passar väl in med BHG.”
BHG och Hafa har inga egna fabriker, utan produktionen sker i Asien och Europa. Under det senaste året har fraktpriserna mellan Kina och Europa ökat kraftigt, men detta påverkar hela marknaden lika mycket, tycker Adam Schatz.
”Vi, precis som alla andra, får betala mer för containertrafiken. Det är ett globalt fenomen som vi följer noga, men det har åtminstone ännu inte gett några avgörande negativa avtryck i verksamheten”, avslutar han.
BHG hade ett strålande år under 2020 och har sett aktien klättra med 170 procent under de senaste 12 månaderna. I samband med den fjärde kvartalsrapporten i januari i år höjdes tillväxtmålet från 10 miljarder kronor till 20 miljarder konor på medellångsikt medan marginalmålet höjdes från ”omkring” 7 procent till minst 7 procent.