Det svenska e-handelsbolaget Nelly NELLY 0,00%Dagens utveckling, som är ett av tre affärsområden inom börsnoterade Qliro Group, har tecknat ett avtal om ett långsiktigt partnerskap med mediepersonligheten Bianca Ingrosso.
Enligt bolaget kommer Bianca Ingrosso att få titeln ”kreativ rådgivare” och samarbetet ska påverka Nellys alla större kampanjer under året. Hon har tidigare gjort reklam för Nelly på sociala medier och även agerat modell för bolagets kläder.
”Nelly.com har sedan flera år varit min ”go-to”-plats för inspiration, det känns så kul att jag kommer kunna vara med och påverka upplevelsen. Varumärkesmässigt är vi en genuin match, där jag ser fram emot att under 2020 kunna ge vår gemensamma målgrupp maxad modeinspiration”, säger Bianca Ingrosso i ett pressmeddelande.
Nelly har sedan en tid tillbaka visat på avmattad tillväxt och minskad lönsamhet. Bolagets rörelseresultat uppgick till blygsamma 0,5 miljoner kronor under tredje kvartalet 2019, jämfört med 19 Mkr för samma period ett år innan.
Omsättningen i klädbolaget ökade dock med 7 procent till 330 Mkr.
”Nelly ökade omsättningen med 7 procent på en generellt svag marknad. Den svenska marknaden har varit utmanande och Svensk Handel rapporterar att hela modemarknaden krympte under kvartalet. Nelly uppvisade dock åter tillväxt i Sverige”, skrev bolaget i sin senaste kvartalsrapport.
Qliros aktie har stigit med ungefär 3 procent under måndagen efter nyheten. (Följ kursen här.)
Läs mer: Förlust för Qliro i tredje kvartalet – Nelly tynger
25-åriga Bianca Ingrosso har på bara några år gått från att vara Pernilla Wahlgrens kändisdotter till en av Sveriges mest framgångsrika influerare.
Via sitt företag Bianca Ingrosso AB bedriver hon bloggverksamhet, säljer annonsplatser och reklaminlägg på sociala medier, samt olika uppdrag inom mode och ”make-up”. 2018 gjorde bolaget en vinst på 8,5 miljoner kronor på en omsättning om 17,4 Mkr.
Läs mer: Rekordår för Sveriges influerare – så mycket tjänar de
I en tidigare intervju med Di har Bianca Ingrosso berättat att ett reklamsamarbete på Instagram kan kosta uppemot 200 000 kronor, för en enda bild. Samarbeten köps dock alltid in i paket, där flera typer av inlägg ingår.
”Jag fattar att det är sjuka siffror. Men jag säljer så pass bra att jag vet att jag är värd den siffran”, sa hon då.
Läs mer: Bianca Ingrosso får 200 000 kr för en bild
2018 startade Bianca Ingrosso även sminkmärket Caia, som hon äger en tredjedel av. Under sitt första räkenskapsår redovisade kosmetikabolaget intäkter på nära 9 Mkr och gjorde en vinst på 1,5 Mkr.
I höstas stod det klart att Caia ingått ett samarbete med det börsnoterade videobolaget Bambuser BUSER -5,17%Dagens utveckling kring ”live video shopping”, en trend som blivit stor i Kina. Det innebär att nätbutiker sätter upp interaktiva live-sändningar där tittarna kan ställa frågor och snabbt och lätt köpa de varor som visas upp i sändningen. Sedan avtalet offentliggjordes i oktober har Bambusers aktie stigit med 21 procent.
Läs mer: Kinas hetaste shoppingtrend intar Sverige: ”Många tycker det är lite läskigt”