Hoppa till innehållet

Bianca Ingrosso blir rådgivare åt börsnoterat modebolag

Nätbutiken Nelly, som säljer accessoarer och kläder, visade på minskad lönsamhet och en avmattad tillväxt senaste kvartalet. Nu ingår bolaget ett samarbete med medieprofilen Bianca Ingrosso – som blir ny ”kreativ rådgivare”.

Bianca Ingrosso ingår ett nytt samarbete.
Bianca Ingrosso ingår ett nytt samarbete.Foto: Oskar Omne.

Det svenska e-handelsbolaget Nelly NELLY 0,00%Dagens utveckling, som är ett av tre affärsområden inom börsnoterade Qliro Group, har tecknat ett avtal om ett långsiktigt partnerskap med mediepersonligheten Bianca Ingrosso.

Enligt bolaget kommer Bianca Ingrosso att få titeln ”kreativ rådgivare” och samarbetet ska påverka Nellys alla större kampanjer under året. Hon har tidigare gjort reklam för Nelly på sociala medier och även agerat modell för bolagets kläder.

”Nelly.com har sedan flera år varit min ”go-to”-plats för inspiration, det känns så kul att jag kommer kunna vara med och påverka upplevelsen. Varumärkesmässigt är vi en genuin match, där jag ser fram emot att under 2020 kunna ge vår gemensamma målgrupp maxad modeinspiration”, säger Bianca Ingrosso i ett pressmeddelande.

Nelly har sedan en tid tillbaka visat på avmattad tillväxt och minskad lönsamhet. Bolagets rörelseresultat uppgick till blygsamma 0,5 miljoner kronor under tredje kvartalet 2019, jämfört med 19 Mkr för samma period ett år innan. 

Omsättningen i klädbolaget ökade dock med 7 procent till 330 Mkr.

”Nelly ökade omsättningen med 7 procent på en generellt svag marknad. Den svenska marknaden har varit utmanande och Svensk Handel rapporterar att hela modemarknaden krympte under kvartalet. Nelly uppvisade dock åter tillväxt i Sverige”, skrev bolaget i sin senaste kvartalsrapport.

Qliros aktie har stigit med ungefär 3 procent under måndagen efter nyheten. (Följ kursen här.)

Läs mer: Förlust för Qliro i tredje kvartalet – Nelly tynger 

25-åriga Bianca Ingrosso har på bara några år gått från att vara Pernilla Wahlgrens kändisdotter till en av Sveriges mest framgångsrika influerare. 

Via sitt företag Bianca Ingrosso AB bedriver hon bloggverksamhet, säljer annonsplatser och reklaminlägg på sociala medier, samt olika uppdrag inom mode och ”make-up”. 2018 gjorde bolaget en vinst på 8,5 miljoner kronor på en omsättning om 17,4 Mkr.

Läs mer: Rekordår för Sveriges influerare – så mycket tjänar de

I en tidigare intervju med Di har Bianca Ingrosso berättat att ett reklamsamarbete på Instagram kan kosta uppemot 200 000 kronor, för en enda bild. Samarbeten köps dock alltid in i paket, där flera typer av inlägg ingår.

”Jag fattar att det är sjuka siffror. Men jag säljer så pass bra att jag vet att jag är värd den siffran”, sa hon då.

Läs mer: Bianca Ingrosso får 200 000 kr för en bild 

2018 startade Bianca Ingrosso även sminkmärket Caia, som hon äger en tredjedel av. Under sitt första räkenskapsår redovisade kosmetikabolaget intäkter på nära 9 Mkr och gjorde en vinst på 1,5 Mkr.

I höstas stod det klart att Caia ingått ett samarbete med det börsnoterade videobolaget Bambuser BUSER -5,17%Dagens utveckling kring ”live video shopping”, en trend som blivit stor i Kina. Det innebär att nätbutiker sätter upp interaktiva live-sändningar där tittarna kan ställa frågor och snabbt och lätt köpa de varor som visas upp i sändningen. Sedan avtalet offentliggjordes i oktober har Bambusers aktie stigit med 21 procent. 

Läs mer: Kinas hetaste shoppingtrend intar Sverige: ”Många tycker det är lite läskigt”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera