Annons

Bianca Ingrosso säljer i sitt sminkbolag – affären värd 200 miljoner

Bianca Ingrosso.
Bianca Ingrosso. Foto: Oskar Omne (Di)
Bianca Ingrossos sminkmärke Caia har gått som tåget sedan starten 2018. Nu köper riskkapitalbolaget Verdane en majoritet av bolaget – i en affär som enligt Di Digitals källor är värd runt 200 miljoner kronor. För Bianca Ingrosso själv betyder det att hon med råge blir ekonomiskt oberoende vid 25.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bianca Ingrosso är en av Sveriges största mediepersonligheter, med hela 1,1 miljoner följare på Instagram och runt 350 000 prenumeranter på Youtube. Hon medverkar även i tv-serien ”Wahlgrens Värld” tillsammans med sin mamma Pernilla Wahlgren.

I november 2018 lanserade hon smink- och kosmetikavarumärket Caia Cosmetics, tillsammans med sin manager Vanessa Lindblad och industriveteranerna Mikael Snabb och Jesper Matsch.

Sedan dess har tillväxten varit snabb och Caia har hittills sålt över 600 000 produkter via nätet. Bolaget omsatte cirka 55 miljoner kronor under 2019, sitt första hela räkenskapsår, uppger vd:n Mikael Snabb för Di Digital, och noterade en vinst före skatt på ungefär 5,5 Mkr.

”Det absolut viktigaste, hela vårt existensberättigande, är produkterna. Vi arbetar med världens bästa fabriker som tillverkar de mest exklusiva varumärkena, men har tagit bort både importörer och återförsäljare ur kedjan. Med lägre egna omkostnader kan vi göra kvalitetsprodukter tillgängliga för en större kundgrupp genom billigare priser”, säger Mikael Snabb, och hänvisar till att återförsäljare inom industrin annars kan ta så mycket som 40-60 procent av kakan som sin förtjänst.

Framgångarna har inte passerat obemärkta förbi i riskkapitalvärlden. Nu blir Verdane, som är specialiserade på investeringar i just e-handelsföretag, majoritetsägare i Caia.

”Vi är väldigt imponerade över vad Caia fått till på så kort tid, både vad gäller det starka varumärket och kvalitén på produkterna. Genom att rationalisera bort mellanhänder har de fått fram ett väldigt konkurrenskraftigt erbjudande mot slutkunderna. Det här är ett idealbolag för Verdane”, säger Henrik Aspén, partner på riskkapitalbolaget.

Den bakomliggande orsaken bakom affären är att Caia vill expandera internationellt. Även om bolaget sålt produkter till kunder i 30 olika länder kommer den absoluta merparten av intäkterna fortfarande från Sverige, Norge och Finland.

”Vi tror att det finns en lucka på två-tre år där vi har stora möjligheter att vinna marknadsandelar internationellt. Ledningsgruppen var överens om att vi gärna ville ta in en partner för att hjälpa oss i expansionen. Vi vill inte gå fel och lära oss av misstagen, utan göra rätt från början”, säger Mikael Snabb.

Bianca Ingrosso har inte varit tillgänglig för en intervju, med anledning av att hon befinner sig på semester. Men i ett mejl till Di Digital skriver influencern att hon är ”supertacksam” över den snabba tillväxten i Norden, men att det är dags att förverkliga Caias internationella ambitioner.

Kommer ditt engagemang i företaget vara lika stort som tidigare?

”Mitt engagemang i Caia kommer vara ännu större framöver och det är ju min dröm att Caia ska finnas över hela världen.”

Är du nöjd med de finansiella villkoren i affären?

”Jag är supernöjd men det här är ju bara början på resan. Tillsammans ska vi bygga Caia till en internationell succé och det är ju då de stora värdena skapas”, svarar Bianca Ingrosso.

Parterna har valt att hemlighålla köpesumman i transaktionen.

Men enligt uppgifter till Di Digital köper Verdane strax över 50 procent av aktierna i Caia för runt 200 Mkr. Hela bolaget värderas därmed till ungefär 400 Mkr, bara ett par år efter starten. 

Före affären ägde Mikael Snabb och Jesper Matsch tillsammans 58 procent av Caia Cosmetics, Bianca Ingrosso 29 procent och Vanessa Lindblad 13 procent. Samtliga säljer sina pro rata-andelar och kommer att kvarstå som delägare efter Verdanes inträde i företaget.

Baserat på Di Digitals uppgifter drar alltså Bianca Ingrosso in nära 60 Mkr på försäljningen.

Läs mer: Bianca Ingrossos rekordår – gjorde 27 miljoner i vinst 2019 

Verdane har andra stora nordiska e-handelsföretag som Desenio, Mathem och Royal Design i portföljen. Riskkapitalbolaget säger sig vara villigt att skjuta till kapital till Caia Cosmetics framöver för att snabba på tillväxtresan ytterligare, men någon nyemission är inte beslutad om i dagsläget.

”Caia går in i en intensiv investeringsperiod framåt och ska bygga en ännu större organisation med nyanställningar. Bolaget har lyckats vara lönsamt sedan starten, och det ska det fortsätta vara, men om det dyker upp möjligheter är vi absolut villiga att investera mer”, säger Henrik Aspén.

Att använda Bianca Ingrossos starka digitala närvaro i företagets marknadsföring har också legat bakom framgångarna. Totalt har Caia Cosmetics, med sex anställda, självt nått runt 150 000 följare i sina olika sociala kanaler.

Finns det några risker med att ett varumärke är så pass sammankopplat med en enskild person?

”Många glömmer bort att stora varumärken som Estée Lauder och Chanel är sprungna från enskilda personer. Det har alltid varit vanligt inom skönhetsindustrin”, säger Mikael Snabb, vd för Caia Cosmetics.

”Jag förstår att du ställer frågan, men vi ser enbart Bianca Ingrosso som en enorm tillgång. Hon har starka värderingar och inte minst ett starkt engagemang för Caia, det är hennes bebis. Vi blev imponerade över hennes kunskaper om skönhetssegmentet och hur pass involverad hon är i produktutvecklingen”, säger Cecilia Nytorp från Verdane.

För att skapa mer förankring i andra europeiska länder, som Nederländerna och Tyskland, har Caia som plan att knyta till sig lokala influencers som ambassadörer. Det ska bana väg för ett minst lika succéartat 2020, hoppas vd:n.

”Jag tror att vi kommer fördubbla vår omsättning i år”, avslutar Mikael Snabb.

Läs mer: Bianca Ingrosso: Jag har så mycket pengar att jag inte behöver spara 

Från vänster: Jesper Matsch (Caia), Cecilia Nytorp (Verdane), Bianca Ingrosso (Caia), Vanessa Lindblad (Caia), Henrik Aspén (Verdane) och Mikael Snabb (Caia).
Från vänster: Jesper Matsch (Caia), Cecilia Nytorp (Verdane), Bianca Ingrosso (Caia), Vanessa Lindblad (Caia), Henrik Aspén (Verdane) och Mikael Snabb (Caia). Foto: Press.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer