Annons

Bilpooler kräver sänkt moms

Infrastrukturministern Anna Johansson vill inte uppmuntra en svart verksamhet.
Infrastrukturministern Anna Johansson vill inte uppmuntra en svart verksamhet. Foto: Kollage: TT/Snappcar
Bildelningstjänsterna växer snabbt i Sverige och kräver nu lägre moms i linje med taxibranschen. Men regeringen skyndar långsamt för att hjälpa branschen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Även om bilpoolsföretag fortfarande är relativt små i Sverige ökar efterfrågan. Volvoägda Sunfleet är bilpoolsbranschens största företag med över 1 000 bilar på 50 orter i Sverige. 

Sunfleet är inte ensam på marknaden utan har ett flertal konnkurrenter exempelvis Move About, Car2go, Audi unite och nylanserade Drivenow.

”Vi känner att branschen vaknat på allvar under de senaste åren. Det är inte hållbart att alla äger var sin bil”, säger Mikael Kelter, delägare och vd på Move About.

Holländska Snappcar, som i oktober köpte det svenska bildelningsföretaget Flexidrive, pekar ut Sverige och då särskilt Stockholm som en prioriterad marknad.

Läs även: Holländska Snappcar köper svenska Flexidrive

Snappcars affärsmodell skiljer sig dock från bilpoolsföretagen Sunfleet och Move About. Snappcar, vill få privatpersoner att låna ut bilar till varandra.

”Vi har runt 2 000 anslutna bilar och 10 000 användare i Sverige. Vid årets slut siktar vi på 100 000 användare i Sverige och Danmark”, säger Snappcars medgrundare Pascal Ontijd.

Snappcar, som ännu inte gått med vinst, ska i ett första skede koncentrera sig på stadsdelarna Södermalm, Vasastan och Kungsholmen i Stockholm.

Men än så länge skyndar regeringen långsamt för att hjälpa bilpoolsbranschen.

”Grundinställningen är att det är positivt med delningsekonomi och cirkulär ekonomi, alltså att fler kan dela på samma saker och att det blir ett mer effektivt resursutnyttjande, vilket kan få positiva miljöeffekter”, säger infrastrukturminister Anna Johansson och fortsätter:

”Samtidigt vill vi inte uppmuntra en svart verksamhet. Här tittar taxiutredningen på gränsdragningen mellan vad som är samåkning och taxiverksamhet. En annan del handlar om bilpooler och där pågår en förberedelse för att ta fram ett uppdrag till taxiutredningen att titta på bilpooler.”

Bilpoolsföretagen efterfrågar bland annat en lägre skattesats. Till skillnad från taxibranschen som har 6 procent i moms, ligger momsen för bilpoolsbolag på 25 procent.

”Politikerna gör alldeles för lite. Det är tragiskt. De satsar inte alls på det här de har inte ens ett öppet sinne, de har redan bestämt sig för hur världen ser ut”, säger Mikael Kelter, vd på Move About.

Läs även: Tysk bildelningstjänst utmanar i Stockholm

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies