Tänk dig att du och din partner har barn. Ni jobbar men ekonomiskt sett är det inte alltid en dans på rosor. Ni får lite barnvaktshjälp av dina föräldrar som också bor med er. Så en dag dör din partner.
Nu tänk dig nu att du inte bor i Sverige utan på landsbygden i Ghana. Förutom att du inte har något skyddsnät så måste ni nu klara er på din lön – dina barn och dina åldrande föräldrar.
Barnen måste sluta gå i skolan och börja arbeta. Framtiden ser mörk ut, speciellt för dina barn. En försäkring hade hjälpt.
Bima erbjuder ett flertal olika försäkringar till personer bosatta i utvecklingsländer. Det är inte den förmögna klicken utan den del av befolkningen med mindre pengar som bolaget har som målgrupp.
Genom att sälja liv- och olycksfallsförsäkringar som kostar cirka 0,30 dollar i månaden och dras från kontantkortet på mobilen, blir kostnaden för försäkringen hanterbar.
”Det är det som gör att vi kan nå ett helt annat segment. Mer än 90 procent av våra kunder lever på under 10 dollar om dagen och andra försäkringar vänder sig oftast till folk som har mycket mer pengar att röra sig med,” säger Bimas vd Gustaf Agartson när Di Digital träffar honom på bolagets kontor på Skeppsbron i Stockholm.
Det är ingen slump att Kinnevik, MTG och nyutflyttade Millicom har haft kontor i samma byggnad. Bima ägs till 39 procent av Kinnevik. Det är även i den koncernen som Gustaf Agartson har påbörjat sin karriär som tagit honom till vd-posten på Bima, som efter fem år har 20 miljoner kunder i 14 länder.
Många av våra kunder lever på under 10 dollar om dagen
Enligt Gustaf Agartson finns det fyra miljarder människor i världen som inte täcks av en försäkring, vilket gör tillväxtpotentialen enorm. Enligt uppgifter från bolaget växer Bima med över en halv miljon nya kunder per månad.
”I Sverige har vi ett skyddsnät vilket saknas i många av de länder som vi finns i. Jag skulle säga att behovet av försäkringar är större där än här”, säger Gustaf Agartson.
Idén bakom Bima uppstod under ett samtal mellan Gustaf Agartson, då på Tele2, och Henrik Persson på Kinnevik. Henrik Persson hade en idé om att sälja försäkringar i utvecklingsländer.
Ingången till affären blev en mobiloperatör. Mellan 70 och 80 procent av invånarna i länderna där Bima är verksamt äger en mobiltelefon. Stenbäcksfärens telekombolag Millicom, som speciellt riktar in sig på tillväxtmarknader, blev samarbetspartner till och delägaren i Bima.
Från att ha testat affärsmodellen i Ghana 2010 kom den kommersiella lanseringen av Bimas tjänster 2011. Samma år öppnade företaget även upp verksamheten i Tanzania.
Bolaget har sedan lanseringen även börjat samarbeta med andra teleoperatörer och antalet försäljare har växt till över 3 000 i 14 länder. Nu sitter enbart en handfull personer på Stockholmskontoret och ett tiotal på kontoret i London.
Bima har i dag över 20 miljoner kunder i 14 olika länder. Foto: Bima
I dag värderas företaget till över 130 miljoner dollar, över 1,1 miljarder kronor. I somras tog Bima in cirka 300 miljoner kronor från existerande ägare.
”Vi vill fortsätta att växa väldigt snabbt och komma in på andra marknader. Kinnevik och de andra ägarna har en väldigt långsiktig strategi för Bima så vi räknar inte med att nå lönsamhet de närmaste två åren”, säger Gustaf Agartson.
Behovet av försäkringar är större där än här
Två av områdena som Bima nu tittar på är andra finansiella tjänster samt hälsocenter som ger personer på landsbygden tillgång till doktorer över telefon. Det finns även planer på att lansera sina tjänster i Brasilien, Colombia och Kenya framöver.
Men det är uppenbart att Bima inte enbart existerar för att ge ägarna godhetspoäng för lösningar för världens fattigaste.
”Man kan inte bygga ett bolag på välgörenhet utan det måste finnas ett ekonomiskt incitament. Med Bima har jag sett att det går att kombinera. Om du gör det rätt kan du leverera något som gör stor nytta samtidigt som det är lönsamt”, säger Gustaf Agartson.