Hoppa till innehållet

Bima försäkrar de fattigaste genom mobilen

Kinneviks Bima växer så det knakar. Med 20 miljoner kunder och 500 000 nya användare i månaden vill bolaget ta mobila försäkringar till världens fattigaste.

Bimas vd Gustaf Agartson ser ett stort behov av försäkringar i utvecklingsländer.
Bimas vd Gustaf Agartson ser ett stort behov av försäkringar i utvecklingsländer.Foto: Joey Abrait

Tänk dig att du och din partner har barn. Ni jobbar men ekonomiskt sett är det inte alltid en dans på rosor.  Ni får lite barnvaktshjälp av dina föräldrar som också bor med er. Så en dag dör din partner.

Nu tänk dig nu att du inte bor i Sverige utan på landsbygden i Ghana. Förutom att du inte har något skyddsnät så måste ni nu klara er på din lön – dina barn och dina åldrande föräldrar.

Barnen måste sluta gå i skolan och börja arbeta. Framtiden ser mörk ut, speciellt för dina barn. En försäkring hade hjälpt.

Bima erbjuder ett flertal olika försäkringar till personer bosatta i utvecklingsländer. Det är inte den förmögna klicken utan den del av befolkningen med mindre pengar som bolaget har som målgrupp.

Genom att sälja liv- och olycksfallsförsäkringar som kostar cirka 0,30 dollar i månaden och dras från kontantkortet på mobilen, blir kostnaden för försäkringen hanterbar.

”Det är det som gör att vi kan nå ett helt annat segment. Mer än 90 procent av våra kunder lever på under 10 dollar om dagen och andra försäkringar vänder sig oftast till folk som har mycket mer pengar att röra sig med,” säger Bimas vd Gustaf Agartson när Di Digital träffar honom på bolagets kontor på Skeppsbron i Stockholm.

Det är ingen slump att Kinnevik, MTG och nyutflyttade Millicom har haft kontor i samma byggnad. Bima ägs till 39 procent av Kinnevik. Det är även i den koncernen som Gustaf Agartson har påbörjat sin karriär som tagit honom till vd-posten på Bima, som efter fem år har 20 miljoner kunder i 14 länder.

Många av våra kunder lever på under 10 dollar om dagen

Enligt Gustaf Agartson finns det fyra miljarder människor i världen som inte täcks av en försäkring, vilket gör tillväxtpotentialen enorm. Enligt uppgifter från bolaget växer Bima med över en halv miljon nya kunder per månad.

”I Sverige har vi ett skyddsnät vilket saknas i många av de länder som vi finns i. Jag skulle säga att behovet av försäkringar är större där än här”, säger Gustaf Agartson.

Idén bakom Bima uppstod under ett samtal mellan Gustaf Agartson, då på Tele2, och Henrik Persson på Kinnevik. Henrik Persson hade en idé om att sälja försäkringar i utvecklingsländer.

Ingången till affären blev en mobiloperatör. Mellan 70 och 80 procent av invånarna i länderna där Bima är verksamt äger en mobiltelefon. Stenbäcksfärens telekombolag Millicom, som speciellt riktar in sig på tillväxtmarknader, blev samarbetspartner till och delägaren i Bima.

Från att ha testat affärsmodellen i Ghana 2010 kom den kommersiella lanseringen av Bimas tjänster 2011. Samma år öppnade företaget även upp verksamheten i Tanzania.

Bolaget har sedan lanseringen även börjat samarbeta med andra teleoperatörer och antalet försäljare har växt till över 3 000 i 14 länder. Nu sitter enbart en handfull personer på Stockholmskontoret och ett tiotal på kontoret i London.

Bima har i dag över 20 miljoner kunder i 14 olika länder. Foto: Bima

I dag värderas företaget till över 130 miljoner dollar, över 1,1 miljarder kronor. I somras tog Bima in cirka 300 miljoner kronor från existerande ägare.

”Vi vill fortsätta att växa väldigt snabbt och komma in på andra marknader. Kinnevik och de andra ägarna har en väldigt långsiktig strategi för Bima så vi räknar inte med att nå lönsamhet de närmaste två åren”, säger Gustaf Agartson.

Behovet av försäkringar är större där än här

Två av områdena som Bima nu tittar på är andra finansiella tjänster samt hälsocenter som ger personer på landsbygden tillgång till doktorer över telefon. Det finns även planer på att lansera sina tjänster i Brasilien, Colombia och Kenya framöver.

Men det är uppenbart att Bima inte enbart existerar för att ge ägarna godhetspoäng för lösningar för världens fattigaste.

”Man kan inte bygga ett bolag på välgörenhet utan det måste finnas ett ekonomiskt incitament. Med Bima har jag sett att det går att kombinera. Om du gör det rätt kan du leverera något som gör stor nytta samtidigt som det är lönsamt”, säger Gustaf Agartson.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera