Hoppa till innehållet

Bitcoin fortsätter ner i källaren – värdet halverat på en månad

Bitcoin-kursen fortsatte sin vandring nedåt under måndagen – på en månad har kursen nu mer än halverats.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Vid förra veckans stora börsfall rasade värdet på kryptovalutan bitcoin än mer. 

På torsdagen – samma dag som Stockholmsbörsen hade sin värsta dag i modern tid och föll med 11,1 procent – hade kryptovalutan på eftermiddagen tappat omkring 25 procent av sitt värde.

”Det som blir tydligt är att bitcoin är som vilken annan tillgång som helst när det blir en riktig kris. Du säljer allt”, sa IG Markets analytiker Erik Hansén då till Di Digital.

Även under måndagen faller Stockholmsbörsen tungt. Vid 11:20-tiden var OMXSPI ned drygt 7 procent. Runtom i Europa noterades fall i samma storleksordning.

Trenden håller i sig och bitcoin backar tyngre än börserna. Klockan 11:20 hade bitcoin fallit knappt 14 procent på ett dygn till 4 568 dollar, visar Coindesks index.

Den 16 februari stod bitcoinkursen i 9 946 dollar – kursen har alltså mer än halverats på en månad.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera