Hoppa till innehållet

Bitcoin håller på att dela sig – därför ska du bry dig

Nya Bitcoin Cash kan öka kryptovalutans antal transaktioner per sekund flera gånger om. Men vissa ororar sig för konsoliderad makt och hackerattacker. ”Det är en religion som delas i två”, säger forskaren Jonathan Jogenfors.

Av det som tidigare var bitcoin skapades det i dag två valutor: bitcoin (BTC) och Bitcoin Cash (BCC).
Av det som tidigare var bitcoin skapades det i dag två valutor: bitcoin (BTC) och Bitcoin Cash (BCC).

Många ägare av bitcoin kan numera se en helt ny tillgång dyka upp på deras konton.

Kryptovalutan delades nämligen på tisdagen och på många bitcoinbörser dök det då upp en enhet av Bitcoin Cash, eller BCC, för varje bitcoin (BTC) personen ägde.

Alltså har bitcoin numera två grenar som tekniskt sett skiljer sig åt men delar samma transaktionshistorik.

”Det är en religion som delas i två. Båda anser att det är den egna som gäller. Bitcoin Cash uppkom bara för någon vecka sedan”‚ säger Jonathan Jogenfors, doktorand vid institutionen för Systemteknik vid Linköpings universitet som forskar om bland annat blockkedjor.

Bitcoin Cash skiljer sig från traditionella bitcoin i det att blocken som rymmer data om varje transaktion har större lagringskapacitet (8 megabyte i stället för dagens 1 megabyte).

 ”I praktiken kan det öka mängden transaktioner som går att hantera från 3–5 per sekund, som i dag, till 24–40 per sekund”‚ säger Ludvig Öberg, medgrundare av bitcoinbolaget Safello.

Läs mer: Han tjänar miljoner på riskkapitalisternas bitcoin-miss 

Anhängarna till Bitcoin Cash anser att det är avgörande för valutans framtid att kunna handlas snabbare än vad som är möjligt i dag.

Samtidigt oroar sig vissa i bitcoinvärlden för att den högre kapaciteten kommer att kräva större kraft och därmed större finansiella muskler, vilket de anser riskerar att makten koncentreras i ett fåtal händer.

De programmerare som bryter bitcoin måste också välja vilken av valutorna de vill bryta. En valuta som börjar tappa brytare kan blottas för hackerattacker, säger Ludvig Öberg.

”Det viktigaste är miners då de måste välja sida och om en kedja har för lite hashing-kraft kan det göra den exponerad emot attacker”, säger han.

Läs mer: Bitcoinpriset rusar: ”Ingen är säker på att priset ska vara på den här nivån” 

Bitcoin Cash delar sig från bitcoin för att undvika en uppdatering av bitcoin. Uppdateringen ska på sikt förstora varje bitcoinblock till 2 megabyte och samtidigt förändra hur bitcoindata lagras i nätverket.

Än så länge är nya Bitcoin Cash värt en bråkdel av en bitcoin.

Inför delningen, vid 14.05 på tisdagen, stod terminskontrakt i Bitcoin Cash i 278 dollar. Terminerna förbinder köparen att handla Bitcoin Cash till ett visst pris i framtiden. Vid samma tid stod bitcoin i 2 825 dollar.

Delningen påbörjades kring 14.20 svensk tid och väntades vara färdigställd ungefär en timme senare.

Flera sammanslutningar av bitcoinbrytare, så kallade mining pools, har ännu inte erkänt den nya valutan. Deras bitcoinägare kommer därmed inte att få ta del av Bitcoin Cash i samband med tisdagens delning.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera