Hoppa till innehållet

Bitcoin kan nå 4 000 dollar

Bitcoin-kursen kan stiga med drygt 50 procent från dagens kurs – men först kommer den att korrigeras, enligt en färsk analys.

Storbanken Goldman Sachs bedömer att den virtuella valutan bitcoin kan komma att göra en rejäl stigning upp till nästan 4 000 dollar, vilket är drygt 56 procent högre än måndagens kurs.

Men dessförinnan väntar en korrigering på inte mer än cirka 25 procent, skriver Business Insider.

Bakom analysen står investmentbankens tekniska strateg Sheba Jafari. Enligt henne befinner sig bitcoin i en fjärde korrigeringsvåg som kan se valutan gå ned i värde från knappt 2 500 dollar i slutet av juni till som lägst 1 857 dollar. Därefter vidtar en femte våg som enligt Sheba Jafari som kan se bitcoin skjuta upp i höjden till så mycket som 3 915 dollar.

Läs mer: Han tjänar miljoner på riskkapitalisternas bitcoin-miss

Sheba Jafari gav i sin analys dock inte någon prognos om när den nya rekordnivån väntas bli uppnådd. 

Samtidigt spekuleras det allt mer om att bitcoin redan nu befinner sig i en bubbla.

Valutan är under årets första halva upp 168 procent och skeptiker till dess rådande läge är bland andra Jeffrey Kleintop, global investeringsstrateg på Charles Schwab, och IT-miljardären Mark Cuban.

Finwire/Di Digital

Läs mer: ”Det svenska bitcoin-äventyret – som en parodi på riskkapitalbranschen”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera