Hoppa till innehållet

Bitcoin-kuppens huvudman smet till Sverige

Huvudpersonen i "bitcoin-kuppen" – en av Islands största stöldhärvor – har flytt till Sverige, säger isländsk polis till webbplatsen Visir.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Mannen greps tillsammans med ett tiotal andra tidigare i år, och placerades på en öppen anstalt ett tiotal mil från den internationella flygplatsen Keflavik. Därifrån avvek han och lyckades under falsk identitet ta en flight till Arlanda – samma plan som statsminister Katrín Jakobsdóttir tog för att delta i tisdagens nordiska toppmöte med Indien i Stockholm, rapporterar isländska medier.

Läs mer: Bitcoin-kupp är Islands största ouppklarade stöld någonsin

Svensk polis är informerad, men har inte hittat mannen, skriver Aftonbladet. 

Han tros vara huvudman i en liga som anklagas för att ha stulit hundratals datorer, i vad som är den största stölden i Islands historia. Datorerna stals i december och januari. Bara maskinerna värderas till tiotals miljoner kronor och är avsedda att "bryta", det vill säga skapa, digitala valutor som exempelvis bitcoin. Island har blivit en populär plats för anläggningar där kryptovalutor bryts.

Om tjuvarna lyckas använda datorerna till detta kan de tjäna oerhörda belopp i icke-spårbara kryptovalutor, har isländska medier tidigare konstaterat.

Läs mer: Bitcoinbrytning på Island drar snart mer energi än landets hushåll

Isländsk polis har tagit till ovanliga metoder för att försöka spåra ligan. Eftersom anläggningar som bryter bitcoin drar mycket energi så har polisen övervakat strömförbrukningen, samt kontaktat elföretag, nätleverantörer och uthyrare av lagerutrymmen.

( TT / Di Digital )

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera