Hoppa till innehållet

Bitcoin-mäklaren Safello planerar notering

Bitcoinmäklaren Safello tar in 11 miljoner kronor i en nyemission i syfte att kliva i på First North under våren 2021. ”Vi vill belysa en traditionellt missförstådd industri”, säger bolagets vd Frank Schuil om expansionsplanerna.

Frank Schuil, medgrundare och vd på Safello.
Frank Schuil, medgrundare och vd på Safello.Foto: Juliana Wiklund

Tajmningen kunde inte varit bättre - kryptovalutan bitcoin har rusat 20 procent under de senaste dagarna. I onsdags sprängdes 20.000-dollarsgränsen och priset nu ligger på närmare 23.000 dollar. 

Fintechbolaget Safello, som startade 2013, uppger sig ha 165.000 kunder och en transaktionsvolym på över 800 miljoner kronor. I mitten av 2019 nådde bolaget lönsamhet och under det senaste året har tillväxten klättrat 831 procent. 

Nyemissionen på 11 miljoner kronor ska användas till kostnader för en notering på First North Market under första delen av 2021 samt en del nyckelrekryteringar.

Läs mer: Kryptoproffset om rusningen: Så investerar du i bitcoin utan att bli lurad

Nyemissionen leddes av delägaren Digital Currency Group (DCG), med amerikanska stjärninvesteraren Barry Silbert i spetsen. På ägarlistan finns även riskkapitalbolag som Northzone, White Star Capital och Cryptowell. Enligt Corpura Fondkommission, som agerade finansiellt ombud, var teckningsgraden på närmare 500 procent. 

”Huvudsyftet med börsintroduktionen är att ytterligare stärka våra tillväxtmöjligheter, något som förhoppningsvis kan bidra till ökad transparens och belysa en traditionellt missförstådd industri. Vi planerar att bredda vår produktportfölj, samt tittar på en utlandsexpansion inom en snar framtid”, säger Frank Schuil, medgrundare och vd på Safello.

I dagsläget erbjuder Safello en växlingstjänst mellan svenska kronor och kryptovalutorna bitcoin, etherum och XRP, mot en avgift på mellan 2 till 7 procent. Bolaget har nyligen introducerat en rad nya produkter och tjänster, bland annat en mobilapp som möjliggör kryptohandel med Swish och Bank-id. I veckan öppnade även tjänsten för företagskunder och näringsidkare.

Kunden måste dock ha själva plånboken eller sin ”wallet” på någon annan plattform, något bolaget nu ser över. 

”Att erbjuda en plånbok är det bästa sättet att nå en mycket bredare marknad”, säger bolagets vd och medgrundare Frank Schuil. 

Safello planerar även att gå utanför Sverige, först och främst i Norden där bolaget prövat sina vingar tidigare. 

”Vi tittar först och främst på Norden, där vi försökt tidigare. Vad vi underskattade då var vikten av att vara lokal. I dag erbjuder vi swish och är registrerade hos Finansinspektionen. Har man inte de ingredienserna och är på plats så kan man inte riktigt penetrera marknaden”, förklarar Frank Schuil.

Hur högt bitcoin kan gå kan och vill Frank Schuil inte svara på. 

”Tjurrusningar av det här slaget har vi sett runt vart fjärde år. Ibland har bitcoin tjugodubblat sitt värde, men det finns inga garantier. Personligen ser jag andra värden med blockchain-teknologin som vad den betyder för informationsfriheten och möjligheten att flytta värden på ett decentraliserat sätt”, avslutar Frank Schuil. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera