Hoppa till innehållet

Björn Borg tar svenskt blockchainbolag till hjälp i ny kampanj

Björn Borg tar hjälp av blockkedjeteknik och startup-bolaget Superblocks i en ny PR-kampanj som ska lyfta rätten till samkönade äktenskap.

Henrik Bunge är vd för klädmärket Björn Borg.
Henrik Bunge är vd för klädmärket Björn Borg.Foto: Jonatan Bylars

Det är den svenska blockkedje-startupen Superblocks som har utvecklat plattformen ”Marriage Unblocked” – en portal där par kan gifta sig oavsett sexuell läggning. Den som ingår det digitala äktenskapet får ett symboliskt certifikat, även om giftermålet inte erkänns av parens respektive länder.

Bakom initiativet stå klädmärket Björn Borg, som hoppas att ”Marriage Unblocked” ska flytta makten från stat och kyrka, som i 87 procent av världens länder förbjuder äktenskap mellan samkönade par.

Kampanjen lanseras inför den inledande matchen i fotbolls-VM, som spelas mellan Ryssland och Saudiarabien – två länder där samkönade äktenskap är olagligt.

Läs mer: Här är bolagen som vill ta blockkedjan till Sverige: ”Kommer genomsyra allt” 

Blockkedjan är mest känd för att vara den teknik som kryptovalutor som bitcoin bygger på, men är i grunden en teknologi som gör det möjligt att överföra och lagra information utan inblandning av tredje part. Tekniken spås därför revolutionera många delar av samhället, bortom de finansiella strukturerna. Ett exempel är Lantmäteriet, som har testat att använda tekniken för att effektivisera processen vid fastighetsköp.

Läs mer: Superblocks ska hjälpa bolag med blockkedjan – tar in 7 miljoner 

Superblocks, som utvecklat ”Marriage Unblocked”, är ett nystartat blockkedjebolag som kopplar ihop decentraliserade molnlösningar till blockkedjan och förenklar därmed processen för kodning, utveckling, test och implementering av smarta kontrakt.

"Blockchain är inte bara en teknisk revolution, det är främst en socioekonomisk revolution. Genom att kringgå tillståndsmomentet kan Blockchain ge nya perspektiv och lösningar på många av de utmaningar som samhället står inför i dag. Marriage Unblocked är ett utmärkt exempel på hur vi kan använda teknik för att ifrågasätta hur äktenskap styrs och upprättas" säger Thomas Backlund, grundare av Superblocks, enligt pressmeddelandet.

Läs mer: Svensk startup bygger blockkedja för bostadsköp 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera