I mitten av februari rapporterade Di Digital att mediejätten Schibsted fortsätter att ösa pengar över Bynk. Låneappen tog då in en halv miljard i en affär som värderade bolaget till två miljarder kronor. Största investerare var Schibsted och investeraren LMK.
Läs mer: Schibsted storsatsar på mobillån – ska bygga europeisk mobilbank
Bynk startades 2016 och lanserade sin första tjänst i maj 2017 i form av konsumtionslån i mobilen. Man har sedan dess utvecklat en betaltjänst för privatpersoner som vill handla säkert från varandra. Denna ”peer-to-peer-checkout” lanseras nu på Blocket, med fem miljoner användare i veckan.
Tjänsten smögs ut i slutet av februari hos ett begränsat urval Blocketanvändare. Redan efter några dagar användes den av 1 000 personer.
”Gensvaret från våra kunder har varit fantastiskt så här långt. Nu ligger vårt fokus på att expandera lösningen till fler kategorier och öka flexibiliteten för våra kunder”, säger Robin Suwe, affärsområdesansvarig på Blocket.
Det var en lång process med olika alternativ.
Bynk Checkout används inledningsvis i frakttjänsten Blocketpaketet. Tjänsten gör att privatpersoner kan e-handla av varandra tryggt och säkert, utan att träffas. Varorna skickas från säljare till köpare i samarbete med DB Schenker.
”Målsättningen är att under första året hjälpa en miljon kunder att handla enklare och tryggare med varandra”, säger Emil Hansson vd för Bynk.
Betaltjänsten fungerar genom att köpare och säljare identifierar sig med bank-id. Man kan sedan betala direkt, via faktura, eller dela upp betalningen.
”Cirka 20 procent av transaktionerna på Blocket sker per distans idag. Det är en siffra som vi tror kan öka. I ett nästa steg tror vi även att Bynk kan förbättra upplevelsen vid fysiska transaktioner, exempelvis via depositioner innan man ses ”, säger Robin Suwe på Blocket.
Varför valde ni Bynk över exempelvis Klarna?
”Det var en lång process med olika alternativ. Det vi fastnade för med Bynk-gänget var att man är mobil från start. Det är ett gäng duktiga entreprenörer och vi har ett stort förtroende för att de ska fortsätta att utveckla produkten.”
Hur involverat har Schibsted varit i att driva fram detta?
”Schibsted är positivt. Men vi har tagit fram detta efter användarnas behov.”