Hoppa till innehållet

“Blocket för konsulter” förmedlar jobb för miljarder

Marknadsplatsen Resrc grundades för två år sedan. Redan idag annonseras konsultuppdrag för över en miljard kronor i månaden på plattformen. “Vi spränger tjugomiljardersgränsen i år”, säger medgrundare Daniel Asvelius.

Manuel de Verdier, vd och medgrundare på Resrc
Manuel de Verdier, vd och medgrundare på ResrcFoto: Privat

För att vara en bransch med fokus på digitalisering är it-konsultvärlden ofta förvånansvärt konservativ, åtminstone när det kommer till försäljning av de egna tjänsterna.  

”Konsultbranschens försäljningsmodeller är kvar där andra branscher var för tiotals år sedan. Man gör fortfarande affärer på personliga relationer trots att branschen idag har hundratusentals anställda”, säger Daniel Asvelius, medgrundare på Resrc.

Det är just det som Resrc hoppas bringa ordning i. Tjänsten kan enklast beskrivas som ett Blocket för konsultuppdrag. Resrc driver en öppen marknadsplats där konsultköpare och mäklare kan annonsera lediga uppdrag och där konsulter – enmansföretagare liksom stora konsultbolag – kan lägga bud och erbjuda sina tjänster.

Konsultbranschens försäljningsmodeller är kvar där andra branscher var för tiotals år sedan. 

“Vi såg tydligt att det fanns ett stort behov av att samla den här branschen på en gemensam plattform. Obeläggningen i konsultbranschen handlar inte om brist på uppdrag utan om brist på kommunikation. Det finns ett stort mismatch mellan köpare och säljare,” säger Daniel Asvelius.

Bolaget har sex medgrundare: Vd Manuel de Verdier, Daniel Asvelius, Magnus de Verdier, Nils Lager, Jakob Cardell och Benny Silfvergren. Alla har de en bakgrund på Zerochaos, en av världens största konsultmäklare.

Resrc har vuxit snabbt sedan starten för drygt ett år sedan. Idag annonseras mellan 1000 och 2000 konsultuppdrag i månaden på plattformen. Bland användarna finns stora bemanningsbolag som Proffice och Poolia, men också konsultbolag som börsnoterade Cybercom och Sigma samt Saab-ägda Combitech.  

Det är alltså stora summor pengar som byter händer via bolagets plattform.  

“Vår uppskattning är att en beställning brukar vara på i genomsnitt 1 miljon kronor. Det betyder att vi spränger 20-miljardersgränsen i år, sett till värdet på de uppdrag som annonserats hos oss”, säger Daniel Asvelius.

I jämförelse är bolagets egna intäkter fortfarande små. Resrc har nio anställda och tjänar i huvudsak pengar på att sälja medlemskap. I standardutförande är bolagets tjänst gratis att använda för både köpare och säljare. Den som vill få tillgång till en komplett lista på lediga uppdrag kan betala 995 kr i månaden för att bli medlem.

“Istället för att man ska ägna timmar åt att skrolla runt på mäklarsidor så får man allt på ett ställe”, säger Daniel Asvelius.

Sedan i somras sitter Resrc med i affärsinkubatorn Stings acceleratorprogram och har tagit in 300 000 kr i finansiering från det Sting-anslutna ängelnätverket Propel Capital. I övrigt är verksamheten helt självfinansierad.

I dagarna släppte Resrc en app för Iphone och Android som komplement till webbtjänsten. Tanken är att den ska göra plattformen smidigare och mer effektiv att använda.

“Våra användare är ju ute hos kund, om allt är som det ska. De har inte särskilt stora möjligheter att åka hem och sätta sig framför datorn för att leta fler jobb”, säger Daniel Asvelius.

I hotellbranschen och i taxinäringen hotar plattformar som Airbnb och Uber att slå undan benen för de mer traditionella aktörerna. Men Daniel Asvelius vill inte se Resrc som en konkurrent till de nuvarande konsultmäklarna. Hela branschen tjänar på mer transparens och mer utbyte, säger han:

“På sikt vill vi bli ett slags Linkedin för konsultbranschen. Vi tar ingen del i själva affären, istället vill vi bygga en databas och en plattform som kan stötta hela sektorn, oavsett om man är en köpare, säljare eller mäklare”, säger Daniel Asvelius.

Läs mer: Här är årets nya Sting-bolag

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera