Facebooks köp- och säljplattform Marketplace kommer inom de närmsta veckorna att lanseras i Sverige och 16 andra europeiska länder, vilket Di Digital kunde berätta under måndagen.
Läs mer: Nu sjösätter Facebook sin Blocket-dödare i Sverige
När Facebook Marketplace lanserade i USA förra hösten skakade den digitala marknadsplatsen Ebay till på börsen, och aktien har därefter undepresterat jämfört med Nasdaq kompositindex.
I Sverige heter marknadsledaren sedan många år Blocket. Förra året gjorde bolaget en vinst på 471 miljoner kronor, vilket var mer än hälften av omsättningen.
Läs även: ”Vinstfesten kan vara över för Blocket”
Blockets vd Jan Prokopec är inte överraskad över att Facebook ger sig in på den svenska marknaden, skriver han i ett mail till Di Digital där han förklarar hur Sveriges största radannonssajt ska mota konkurrensen från Mark Zuckerbergs sociala nätverk.
Han framhåller att Blocket har 20 års erfarenhet av begagnathandel online i Sverige och att ägarbolaget Schibsteds globala techteam ger understöd.
"Det ger oss kompetens och kraft att utveckla våra produkter snabbt och effektivt. Just den lokala kännedomen tillsammans med det starka varumärket och marknadsplatsens enorma effektivitet är några av Blockets styrkor", skriver han.
"Samtidigt tror vi att begagnathandeln överlag kommer att växa de närmaste åren. Fler aktörer på den marknaden tror vi kan bidra till det. Området kommer med all säkerhet att expandera."
Jan Prokopec ser ett antal fördelar för Blocket jämfört med konkurrenterna. Han lyfter fram att 60 procent av varorna säljs inom en vecka, att alla annonser granskas och att Blocket har en betalmetod för att skicka pengar.
"Blocket tar nu en tydligare position gentemot våra konkurrenter som en kvalitetsspelare, en marknadsplats dit man vänder sig för att köpa och sälja varor av lite högre kvalitet och värde än det utbud som kännetecknar gratisspelarna."
Radannonserna på Facebook Marketplace är till skillnad från Blockets avgiftsfria. Men Jan Prokopec har inga planer på att ändra affärsmodellen:
"Den bidrar till att upprätthålla en hög kvalitet på varorna som utannonseras, till skillnad från de avgiftsfria tjänsterna som till stor del innehåller prylar av lägre kvalitet. För vår målgrupp är effektivitet, trygghet, kvalitet och smarta kringtjänster värt att betala för. Det är fördelar som vi tror säkerställer att vi bibehåller vår position som nummer ett."
Ser ni att Blockets vinstmarginal kommer att hålla i sig?
"Vi ser ljust på framtiden med bra utvecklingspotential i flertalet intäktsströmmar. Just nu fokuserar vi bland annat på att driva nysatsningen på jobb och att utveckla kraftfulla och effektiva reklamprodukter för våra företagskunder."