Annons

Blocketkopian tar in 1,6 miljarder – Northzone och GP Bullhound investerar

Joakim Dal från GP Bullhound.
Joakim Dal från GP Bullhound.
Den spanska second hand-sajten Wallapop, som backas av svenska investeringsbolagen GP Bullhound, Northzone och VNV Global, tar in 157 miljoner euro, motsvarande närmare 1,6 miljarder kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Wallapop är en plattform för försäljning av andrahandsvaror som hittills lanserats på den spanska, franska och engelska marknaden.

Precis som svenska Blocket eller Tradera kan man sälja sina plagg eller prylar vidare till nya ägare, för en mer cirkulär konsumtion. 

Joakim Dal, partner på GP Bullhound tror framgången bakom plattformen är en växande acceptans för att köpa varor som någon använt innan.

”I dag kan man skapa en större trovärdighet på de olika marknadsplatserna genom att bygga upp en profil, inte som tidigare när det bara var en chatruta eller ett telefonnummer med en anonym person på andra sidan. Nu kan du bygga en mer fyllig profil som gör att det blir kul att shoppa andrahand. Det skapar en relation, du får en story med ditt köp”, förklarar Joakim Dal.

Att fler vänder blicken till andrahandsmarknaden är tydligt.

Wallapop är i dag värderat till nära 7 miljarder kronor och tar nu alltså in investeringar till ett värde av 1,6 miljarder.

Rundan leds av Korelya Capital, backat Sydkoreas ledande internetföretag Naver. Deltar gör även Accel, Insight Venture Partners, 14W, GP Bullhound and Northzone.

Att Joakim Dal och GP Bullhound valt att investera i bolaget grundar sig i vad de tror är framtiden.

”Det är en 'movement' som vi är superintresserade av att backa, vi tror att det här är framtiden som man kommer göra affärer på. Hållbarhet är en viktig del, men även att bygga upp en berättelse kring hållbarheten, en story”, säger Joakim Dal.

Kommer Wallapop inta den svenska marknaden och konkurrera med Blocket?

”Nej, Wallapop kommer inte till Sverige i närtid. Närmaste året kommer fokuset vara att göra transaktioner enklare då covid ställer till med nya utmaningar med kund till kund, så möjliggöra transaktioner och att leverera varorna utan att behöva träffa varandra”, förklarar Joakim Dal och fortsätter:

”Vi ser även att allt fler mindre företagare och näringsidkare som kan försörja sig genom att sälja på de här marknadsplatserna. Det är någonting som vi vill stödja. Småföretagare och mindre näringsidkare som förlorat sina jobb och som nu hitta ett sätt att få fart på sin ekonomi igen. Det är någonting som vi är passionerade i att stödja.”

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer