Hoppa till innehållet

Blocketkopian tar in 1,6 miljarder – Northzone och GP Bullhound investerar

Den spanska second hand-sajten Wallapop, som backas av svenska investeringsbolagen GP Bullhound, Northzone och VNV Global, tar in 157 miljoner euro, motsvarande närmare 1,6 miljarder kronor.

Joakim Dal från GP Bullhound.
Joakim Dal från GP Bullhound.

Wallapop är en plattform för försäljning av andrahandsvaror som hittills lanserats på den spanska, franska och engelska marknaden.

Precis som svenska Blocket eller Tradera kan man sälja sina plagg eller prylar vidare till nya ägare, för en mer cirkulär konsumtion. 

Joakim Dal, partner på GP Bullhound tror framgången bakom plattformen är en växande acceptans för att köpa varor som någon använt innan.

”I dag kan man skapa en större trovärdighet på de olika marknadsplatserna genom att bygga upp en profil, inte som tidigare när det bara var en chatruta eller ett telefonnummer med en anonym person på andra sidan. Nu kan du bygga en mer fyllig profil som gör att det blir kul att shoppa andrahand. Det skapar en relation, du får en story med ditt köp”, förklarar Joakim Dal.

Att fler vänder blicken till andrahandsmarknaden är tydligt.

Wallapop är i dag värderat till nära 7 miljarder kronor och tar nu alltså in investeringar till ett värde av 1,6 miljarder.

Rundan leds av Korelya Capital, backat Sydkoreas ledande internetföretag Naver. Deltar gör även Accel, Insight Venture Partners, 14W, GP Bullhound and Northzone.

Att Joakim Dal och GP Bullhound valt att investera i bolaget grundar sig i vad de tror är framtiden.

”Det är en 'movement' som vi är superintresserade av att backa, vi tror att det här är framtiden som man kommer göra affärer på. Hållbarhet är en viktig del, men även att bygga upp en berättelse kring hållbarheten, en story”, säger Joakim Dal.

Kommer Wallapop inta den svenska marknaden och konkurrera med Blocket?

”Nej, Wallapop kommer inte till Sverige i närtid. Närmaste året kommer fokuset vara att göra transaktioner enklare då covid ställer till med nya utmaningar med kund till kund, så möjliggöra transaktioner och att leverera varorna utan att behöva träffa varandra”, förklarar Joakim Dal och fortsätter:

”Vi ser även att allt fler mindre företagare och näringsidkare som kan försörja sig genom att sälja på de här marknadsplatserna. Det är någonting som vi vill stödja. Småföretagare och mindre näringsidkare som förlorat sina jobb och som nu hitta ett sätt att få fart på sin ekonomi igen. Det är någonting som vi är passionerade i att stödja.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera