Det som för några år sedan döptes till delningsekonomin har inte riktigt levt upp till förväntan.
Tanken var att vi alla skulle dela med oss av våra bilar, våra hem, våra skruvdragare mot en viss ersättning och på så vis utnyttja jordens resurser på ett bättre sätt.
I dag handlar detta snarare om att bolag som Airbnb, Uber och Booking.com kopplar ihop kund och leverantör och tar en avgift på kanske 25 procent. Affärsidén har byggt ett otal miljardbolag.
Själva hemligheten – exakt hur Airbnb sorterar boenden eller Uber vaskar fram förare – är bortom synhåll, väl bevarade i det kritikerna brukar kalla techbolagens svarta lådor. Det är en centraliserad spelplan där techbolagen agerar mellanhänder på sällan skådad skala.
Blockkedjan kan skapa delningsekonomi på riktigt
Blockkedjan rymmer ett löfte om något annat. Med hjälp av den skulle man kunna skapa delningsekonomi på riktigt.
Tänk dig en bilpool som används av 1 000 barn och föräldrar som skickar dem till och från skolan. Det är närmast ett idealscenario för ett sorts blockkedjebaserat kooperativ.
Trafikverket skulle kunna garantera att varje förare har körkort. En GPS-tjänst skulle kunna dela platsdata samtidigt som bilarna är på väg till sin destination. Föräldrarna skulle kunna verifiera att barnen släpps av på rätt plats. De tio förare som bidrar mest till nätverket får också mest betalt och prissättning är överskådlig för alla delar av nätverket.
Samma decentraliserade modell skulle kunna förändra hur vi köper bostäder, hur vi fraktar gods och genomför finansiella transaktioner. Det är detta som blockkedjans vurmare kallar för Web 3.0.
Läs mer: Axel Johnson-gruppen vill frakta livsmedel med blockkedjan
I Nordic Choice Hotels fall är motiven nog mer affärer och mindre kooperativ. Syftet är framför allt att ge Booking.com välbehövd konkurrens och på sikt kanske återfå den första kontaktytan med kunden.
Men det är ett första steg mot en realisering av blockkedjans enorma potential.
Läs mer: Hotelljätte utmanar bokningsjättarna med blockkedjan: ”Kan bryta oligopolet”
Bokningssajter som Booking.com tar upp till 25 procent av intäkterna när kunderna bokar rum vid världens alla hotellkedjor. Nu hoppas Lisa Farrar, digitalchef på Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels, ducka jättarna genom att satsa på en öppen blockchain-baserad plattform.