Hoppa till innehållet

”Blockkedjan kan bli en mardröm för Uber och Airbnb”

Blockkedjan kan inte bara begränsa makten hos stora mellanhänder som appbolag eller banker. I förlängningen kan vi ha att göra med en ny ekonomi, skriver Di Digitals Sven Carlsson.

Sven Carlsson är reporter på Di Digital.
Sven Carlsson är reporter på Di Digital.Foto: Bloomberg/Patrik Olsson

Det som för några år sedan döptes till delningsekonomin har inte riktigt levt upp till förväntan.

Tanken var att vi alla skulle dela med oss av våra bilar, våra hem, våra skruvdragare mot en viss ersättning och på så vis utnyttja jordens resurser på ett bättre sätt.

I dag handlar detta snarare om att bolag som Airbnb, Uber och Booking.com kopplar ihop kund och leverantör och tar en avgift på kanske 25 procent. Affärsidén har byggt ett otal miljardbolag.

Själva hemligheten – exakt hur Airbnb sorterar boenden eller Uber vaskar fram förare – är bortom synhåll, väl bevarade i det kritikerna brukar kalla techbolagens svarta lådor. Det är en centraliserad spelplan där techbolagen agerar mellanhänder på sällan skådad skala.

Blockkedjan kan skapa delningsekonomi på riktigt

Blockkedjan rymmer ett löfte om något annat. Med hjälp av den skulle man kunna skapa delningsekonomi på riktigt.

Tänk dig en bilpool som används av 1 000 barn och föräldrar som skickar dem till och från skolan. Det är närmast ett idealscenario för ett sorts blockkedjebaserat kooperativ.

Trafikverket skulle kunna garantera att varje förare har körkort. En GPS-tjänst skulle kunna dela platsdata samtidigt som bilarna är på väg till sin destination. Föräldrarna skulle kunna verifiera att barnen släpps av på rätt plats. De tio förare som bidrar mest till nätverket får också mest betalt och prissättning är överskådlig för alla delar av nätverket.

Samma decentraliserade modell skulle kunna förändra hur vi köper bostäder, hur vi fraktar gods och genomför finansiella transaktioner. Det är detta som blockkedjans vurmare kallar för Web 3.0.

Läs mer: Axel Johnson-gruppen vill frakta livsmedel med blockkedjan 

I Nordic Choice Hotels fall är motiven nog mer affärer och mindre kooperativ. Syftet är framför allt att ge Booking.com välbehövd konkurrens och på sikt kanske återfå den första kontaktytan med kunden.

Men det är ett första steg mot en realisering av blockkedjans enorma potential.

Läs mer: Hotelljätte utmanar bokningsjättarna med blockkedjan: ”Kan bryta oligopolet”
Foto:
Bokningssajter som Booking.com tar upp till 25 procent av intäkterna när kunderna bokar rum vid världens alla hotellkedjor. Nu hoppas Lisa Farrar, digitalchef på Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels, ducka jättarna genom att satsa på en öppen blockchain-baserad plattform.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera