Hoppa till innehållet

Blogg: ”8-bitarsspelen går igen”

Varför vill vi alla köpa en liten låda som spelar gamla 8-bitarsspel? Det frågar sig Di Digitals bloggare Thord D. Hedengren.

Nintendo skördade framgångar med ett konsolsläpp under julhanden, men det var nygammalt som gällde. Deras retrokonsol Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System, eller bara Classic Mini: NES, var minst sagt hopplös att få tag på för placering under julgranen. Likaså gällde extra handkontroller, för även dessa var slut överallt, med så långa bokningslistor att det inte ens gick att ställa sig i kö på vissa ställen.

Classic Mini: NES innehåller 30 spel från NES-tiden, alltså spel släppta till den grå lådan som stod i vart och vartannat hem sent 80-tal. Det kan te sig lite förvånande att en sådan återutgivning skulle vara så populär men Patrik Johansson, PR manager på svenska agenturen Bergsala AB, lät sig inte förvånas.

Patrik Johansson, PR manager på svenska agenturen Bergsala AB.

"Vi vet sedan länge hur riktigt urstark nostalgin för NES är här i Sverige. Det syntes också väldigt tydligt i all den respons som kom när produkten utannonserades", säger han.

Bergsala AB köpte loss allt det kunde från Nintendo, något som inte räckte långt. Förhoppningen är att de ska vara ikapp med leveranserna nu i januari men i skrivande stund är det slut på lagret och långa leveranstider hos de flesta återförsäljare.

Så varför vill vi köpa en liten låda som spelar gamla 8-bitarsspel? Jag tror att framgångarna för Classic Mini: NES bottnar i fem huvudsakliga anledningar.

För det första så är det ju en så förbaskat söt liten pryl! Classic Mini: NES ser ut som den gamla NES-boxen jag hade när jag var grabb, fast den har krympt i tvätten. Handkontrollen är densamma vilket nostalgiker förstås uppskattar men som också påminner oss hur långt vi kommit på den fronten - alla uppskattar inte de skarpa kanterna.

Läs mer: ”Digitala hårborstar och galenskapen på CES”

För det andra så är just den där handkontrollen något många vill ha, för den fungerar nämligen till nedladdningsbara Virtual Console-spel till Wii och Wii U. Japp, har du köpt Super Mario Bros. till din Wii så kan du använda kontrollen till Classic Mini: NES. Bristen på extra handkontroller kan mycket väl bottna i detta. Det enda jag saknar där är en lite längre sladd, det är något Nintendo gott kunde fixat från originalet.

Jag fattar verkligen varför den här toksöta NES-varianten har sålt som smör.

För det tredje så är det förvisso tokenkelt att installera en NES-emulator och ladda ner ROM:ar för att spela på sin dator, men det är inte samma sak. Och dessutom olagligt, något som inte ska underskattas. Med Classic Mini: NES kopplar du in strömmen, handkontrollen, samt enheten till dumburken via HDMI, och vips är du igång.

För det fjärde så är de 30 inbyggda spelen ett bra tvärsnitt från NES-eran. Det är sannolikt att du hittar flera av dina favoriter från förr här, något som säkerligen gläder många småbarnsföräldrar som vill kultivera sina mobiltokiga ungar i hur tv-spel var på den gamla goda tiden. Fingertoppskänslan för den här produkten ur den aspekten är total.

För det femte så har Patrik Johansson helt rätt, svenskar älskar Nintendo. Förvisso var det en del hätska debatter med Sega-fanatiker när jag växten upp men det var Mario som gällde. Det, samt kvalitén på Classic Mini: NES, gör att den här enheten säljer där åtskilliga andra retroflirtiga dylika förpassas till skämt- och prylbutikernas presenttips-sidor.

Jag fattar verkligen varför den här toksöta NES-varianten har sålt som smör. Urvalet av spel är bra men samtidigt en missad möjlighet. Varför inte sälja fler spel på kassetter, som förr, fast med 10-15 stycken per kassett? Det är en missad möjlighet, men å andra sidan undrar jag hur säkra Nintendo var på Classic Mini: NES och dess möjlighet till framgång. Vill du hacka din enhet så går det förstås, något som Nintendo förutsåg med ett sött litet meddelande, men är du hackartypen är det väl troligare att du kör RetroPie eller dylikt.

Och för dig som tycker att 8-bitarstiden var halvdan, lite för primitiv sådär, så verkar det som att Nintendo kommer följa upp med en Super NES-version. Inget är utannonserat men det verkar ha tagits patent och grejor i USA och med tanken på framgångarna så känns det tämligen självklart att Nintendo ska casha in med en krympt SNES med. Det kommer fungera, för den vill jag så klart också ha. Förvänta dig inte en Classic Mini: SNES förrän till julhandeln dock, för nu i vår är det nya Nintendo Switch som gäller för hela slanten. Jag ber att få återkomma om den i en framtida krönika. Nu är det nämligen dags att återvända till härliga Mega Man 2, vilket jag inte behövt lämnat påslaget som förr, utan kan ladda från en sparad session. Avsaknaden av sparfunktioner är något Nintendo fixat för alla spel i Classic Mini: NES. Det är tur, för tålamodet är nämligen inte detsamma så här 30 år senare.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera