Hoppa till innehållet

Blogg: Elementärt min käre Chef Watson!

Hur kan vi minska matsvinnet? Ja, fråga hellre tech-folket än någon annan. Nästa fredag, den 3e juni, är det dags för datorn att utmana mänskligheten på nytt.

Det är inte alltid så här rent i köket under tillagningen, men efter så ska det inte finnas något kvar.
Det är inte alltid så här rent i köket under tillagningen, men efter så ska det inte finnas något kvar.

Trogna läsare av den här spalten kunde nyligen läsa om det event vi höll om food-tech häromveckan, där undertecknad stod som arrangör och Di Digital som partner och där ett av inslagen var att vi lagade mat på sopor med hjälp av IBMs superdator Chef Watson.

Nu är det dags att ta det hela till nästa nivå. På fredag den 3e juni kommer därför Chef Watson tillsammans med tre kockar från Sopköket att utmana tre av Sveriges främsta kockar: Paul Svensson, Stefan Eriksson och Ulrika Brydling i matlagning. Det är något helt annat än schack eller jeopardy!

Konceptet är enkelt. Två team - stjärnkockarna i den ena ringhörnan, Sopköket och Chef Watson i den andra. Varsin exakt likadan kasse med kasserade varor från Hemköp. En och en halv timme i varsitt exakt likadant kök på stora scenen i Kungsträdgården i Stockholm, mitt under världens största matfestival - Smaka på Stockholm. Allt i kassen måste vara slut och en oväldig jury som blint smakar på rätterna.

 

Upp emot 40% av all mat slängs i våra västerländska samhällen, ett närmast bisarrt slöseri.

 

Personligen tror jag att stjärnkockarna kommer att åstadkomma högre smakmässiga toppar, men att Watson sopar hem det hela på bredden av utbudet.

Men det finns en komponent i det hela som är intressant för mänskligheten även om stjärnkockarna ror hem segern.

Chef Watson är en mycket smart elektronhjärna av den sort som av IBM kallas cognitive computing, men som går under konceptet artificiell intelligens hos det stora flertalet av oss. I den har man laddat in 10.000 recept med ingredienser analyserade ner på molekylärnivå. Genom en så djupgående förståelse för vad som passar ihop är det tanken att nya smakkombinationer ska kunna sättas samman av datorn. Sedan måste förstås en kock laga rätten, men kreativiteten tryter som bekant ibland. 

Det är extra intressant när man betänker att upp emot 40% av all mat slängs i våra västerländska samhällen, vilket är ett närmast bisarrt slöseri. Mycket av detta kasseras för att vi helt enkelt inte vet vad vi ska göra med det. In på scenen kliver då tech-sektorn. Genom att förstå vad vi kan göra med de där sista vad-det-nu-är-vi-har-kvar kan vi helt enkelt minska matsvinnet och på köpet äta bättre och godare.

Extra roligt blir det givetvis när den här typen av system kommer att samexistera med butikers inventarielistor och IT-system som håller koll på utgångsdatum. Dags att förädla lite creme fraîche, rotselleri, lax och hallonsylt? Jag är helt säker på att det går att kombinera. På något sätt...

Kungsträdgården, Stora Scenen, Fredag den 3e juni kl 9.15-11.00. 

PS. Den som är intresserad av food-tech är också välkomna på det event vi kör på eftermiddagen samma dag tillsammans med Business Region Stockholm ch London Food Tech Week på temat Restaurant Tech. Anmäl på: http://www.meetup.com/SthlmFoodTech/

Johan Jörgensen

@johanjorgensen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera