Hoppa till innehållet

Blogg: För mycket teknik sänker din marknadsföring

Stirra dig inte blind på Facebook-interaktioner och konverteringsflöden. Häftig teknik kan aldrig ersätta ett skarpt budskap när du vill marknadsföra din produkt eller tjänst, skriver Fredrik Wass.

Att bara fokusera på tekniska system för sin digitala marknadsföring riskerar att flytta fokus från frågorna vad och varför du ska kommunicera. Oavsett hur avancerade metoder och system du använder blir de verkningslösa utan skarpa budskap som träffar rätt hos målgruppen.

Hos en alltför produktfokuserad entreprenör kan lockelsen att använda avancerade tekniska lösningar för sin marknadsföring bli mer kostsamt än att från början fundera på och testa vilka budskap som ens målgrupper aktiveras mest av.

Det finns en orsak att prototyper så ofta används inom produktutveckling snarare än att bygga helt färdiga lösningar för dyra pengar. Det är billigare att testa något halvfärdigt på målgruppen snarare än att satsa allt på ett kort. Samma sak gäller för marknadsföring. 

Startups beskrivs ofta som uppstickare, utmanare, agila och snabbrörliga. Här finns inte plats för byråkrati och tråkiga powerpoint-möten. Här är det growth hacking, full fart framåt och entreprenörskap som livsstil. Målet är att hitta PMF* och lansera MVP** så fort som möjligt för att sedan iterera, expandera och kanske få fler att investera. Samt minska churn***. Acquisition, Activation, Retention, Referral och Revenue****. Fort ska det gå.

CRM-plattformar, komplexa Analytics-dashboards, market automation-lösningar och en flora av kommunikationskanaler och konton kan finnas på plats tidigt, ibland innan vare sig budskap eller innehåll till alla kanaler tagit form.

Hur fungerar vår målgrupp? Vad är det vi ska marknadsföra? Hur ska vi göra det? Och varför? Det är fyra frågor som ibland får stå obesvarade samtidigt som många timmar läggs på att konfigurera det där smarta verktyget, mäta hur många interaktioner företagets facebookinlägg genererar eller sätta upp en perfekt autogenererad spreadsheet över konverteringsflödet på sajten.

Alla verktyg och mätmetoder ska stödja de aktiviteter som genomförs. De finns till för att kunna utvärdera och följa upp att att produktuveckling, sälj, konvertering och annat fungerar optimalt, men de kan inte existera i sin ensamhet. Utan något att mäta, en produkt eller ett budskap eller ett innehåll, blir alla tekniska hjälpmedel bara som tomma skramlande burkar. Det ser möjligtvis bra ut utifrån, men har ingen eller liten effekt på resultatet.

När det gäller marknadsföring verkar det som att den ofta produktfokuserade entreprenören ibland ser de tekniska marknadsföringsverktygen som livlinor och något att grotta ner sig i på detaljnivå, snarare än att fokusera på innehållet i det hen vill säga eller det hen vill att andra ska säga om produkten eller tjänsten.

Gör först. Testa sedan. Och använd smarta tekniska verktyg för att underlätta och optimera. Men gör det i den ordningen. Då får du bättre koll på vad som fungerar hos målgruppen och slipper att ha en fantastisk teknisk lösning, men som inte konverterar några kunder.


Förklaringar:

 

 

  • *PMF = Product Market Fit
  • **MVP = Minimum Viable Product
  • ***Churn = När en kund slutar vara en kund
  • ****Acquisition, Activation, Retention, Referral och Revenue = Populärt sätt att beskriva en kundresa för den som sysslar med growth hacking/marketing. 

 

 


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här!

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera