Jag har bestämt mig. Jag ska aldrig ta in på något annat hotell än dem i den franska Accor-kedjan i framtiden. Orsaken är att de har bestämt sig. För att plantera hotellträdgårdar i tusen av sina nära fyra tusen hotell till 2020. Där ska de odla grönsaker och minska sitt matsvinn med 30 procent, bland annat genom att minska omfattningen på sina menyer. Och förmodat producera mer av råvarorna till dem själva.
Smart PR-trick? Absolut, men man kan också ta sig omaket att fundera över affären bortom förhoppningen att få ner vakansgraden. Eftersom Accor får upp till 30 procent av sina intäkter från restaurangerna och upp till 40 procent av all mat slängs så kan en bättre kontroll över mat-kedjan spara stora pengar. Och allt det sparade hamnar på nedersta raden. ”Waste management” är just nu ett av de hetare områdena inom food-tech och bolag som Winnow (med svenska D-Ax som investerare), som mäter hur mycket och vad som slängs och därmed gör det möjligt att anpassa produktionen, ligger i vinnarhålet.
Ett växthus på taket är en utmärkt investering i energieffektivisering.
Den som minskar matsvinnet minskar för övrigt också sina kostnader för avfall, vilket kanske inte gläder Ragnsells och andra sophanterare, men väl alla aktieägare i såväl Accor som planeten Jorden.
Ett växthus på taket är för övrigt en utmärkt investering i energieffektivisering. Det isolerar mot för mycket värme, vilket kan ge minskade kostnader för kyla i byggnaden. Och den överskottsvärme som produceras kan givetvis tas till vara. All koldioxid som produceras i byggnaden kan ju också komma växterna till godo via ventilationssystemet, istället för att skickas upp i atmosfären. Plantor gillar ju att man pratar med dem, så varför inte låta tusentals hotellgäster prata med dem? Och allt det syre som plantorna producerar kan ju också skickas in i ventilationssystemet för att ge hotellet bättre luft. Någon som inte skulle fundera på detta när de bokar hotell i Peking nästa gång.
Men hur ska man kunna bli mer självförsörjande – det är ju bara lite hotelltak och kanske bakgårdar som kan användas? Men faktum är att moderna så kallade vertikala odlingsanläggningar kan producera ca 20 gånger så mycket per kvadratmeter som på ett öppet fält och idag är produktionskostnaderna mer eller mindre desamma för vissa grödor. Sådant som färska örter – populära i hotellkök och dyra att köpa – produceras redan idag allt i växthus.
Att hotellen behöver anställa fler personer får bara ses som en positiv utveckling av det kringliggande samhället. Liksom att takavrinningen – ett stort problem i många städer – istället kan användas för att vattna växterna.
Och visst skulle en produktiv trädgård eller växthus vara en trevlig miljö för en restaurang eller bar? Allra helst om de i framtiden dessutom kanske har en speciell signatur-grönsak som bara finns på Accors hotell. En modern variant av drinken Singapore Sling som genom åren drivit enorma skaror till Raffles hotell i Singapore.
Det skulle vara förvånande om Accor inte har tänkt alla de här tankarna och några till. Och det skulle vara lika förvånande om vi inte får se massor av affärsutveckling kring maten framöver där vi slutar att se mat som enbart mat (som ska säljas till så lågt pris som möjligt), utan som ett verktyg för energieffektivisering, fastighetsutveckling, minskade kostnader, ökade intäkter, nöjdare kunder, minskade vakansgrader och ökad produktivitet genom bättre luft.
Värdet på en grönsak kan helt enkelt visa sig vara större än vad vi hittills har trott.
Johan Jörgensen
Det här är ett inlägg från bloggen Internet of food. Följ den här!