Hoppa till innehållet

Blogg: ”Framtidshopp – på en mediekonferens?”

När ett gäng mediala och digitala tungviktare stod på samma scen var Di Digitals bloggare Fredrik Wass där och tog pulsen.

Fredrik Wass bloggar på Di Digital.
Fredrik Wass bloggar på Di Digital.

Di arrangerade sin konferens Media i förra veckan. För första gången på länge var jag på en mediekonferens som andades framtidstro, trots att ett av passen bestod av Stampens koncernchefs bästa tips för att genomföra en företagsrekonstruktion. 

Läs mer: Google och Spotify uppvaktar mediebranschen

Det var inte dragningarna från Spotify, Google och Youtube som imponerade mest, även om det alltid är relevant att lyssna på vad it-jättarna har för sig. Nej, istället var det mediekoncernernas betydligt mer transparenta redogörelser för sina strategier som både höll innovativ höjd och spänst i diskussionerna.

Susan Duinhoven är vd för den finsk-holländska mediekoncernen Sanoma och hon talade om hur medieföretagen har varit vana vid att pusha ut sitt innehåll och att be konsumenterna välja under vilket varumärke de vill konsumera materialet. Men nu ser det annorlunda ut. Nu är det fyra stora varumärken som dominerar. Google, Facebook, Netflix och Youtube.

”Transformation is not about forcing our customers, it’s about serving them and following them”, sa Susan Duinhoven.

En panel diskuterade framtidens tv. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson gick längst genom att slå fast att Youtube och Facebook kommer vara den totala plattformen för tv i framtiden. Framöver kommer de svenska mediebolagen behöva nischa sig ännu mer och skilja sig från varandra, enligt Mattsson. Kvällstidningarna är i en investeringsfas.

Aftonbladet har en fördel genom att komma från en onlinekultur, och gör samma sak i rörlig bild, enligt Lotta Folcker, programchef för Aftonbladet TV.

Rådgivaren och strategen Sara Öhrvall avslutade dagen och spanade kring beteenden på nätet. Hon pekade på att längre artiklar delas i sociala medier och att Facebook premierar den typen av innehåll eftersom annonsörerna tjänar på att synas i anslutning till bra innehåll. 

Jag har skrivit tidigare här på bloggen om chattbotar för bland annat Facebook Messenger, vilket även Sara Öhrvall tog upp. Än så länge har få lyckats göra botar som känns intelligenta men morgondagens mediekonsumtion kan mycket väl gå via en virtuell chatt-bot eller assistent. Google Assistant kan bli en nyckelspelare, enligt henne. Att överhuvudtaget använda kognitiva gränssnitt som frågar användaren vad den är ute efter kommer att växa stort.

När jag lämnade konferensen slog det mig återigen att förändringens vingar fortfarande blåser hårt i mediebranschen och att många av dess aktörer har tvingats innovera med kniven på strupen. Det är dock inte alltid av ondo, och det saknas definitivt inte framtidstro.


Detta är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera