Detta är ett blogginlägg av Olle Lidbom. Följ honom på digital.di.se/blogg/ollelidbom
Bokbranschen har som många andra kulturformer blivit en ekonomi med lång svans och allt mindre huvud. Antalet bestsellers blir allt färre, men de som når upp till fenomennivå säljer allt mer. Kvar blir den långa svansen som riskerar bli både lång och tunn.
Därför blir det allt viktigare med bestsellers och många bokförlag i världen är besatt av att hitta nästa storsäljare. En startup som sett möjligheten är kanadensiska Intellogo.
De har utvecklat en produkt som ägnar sig åt maskininlärning av text. Intellogos gränssnitt matas med texter och ju mer text desto mer lär sig Intellogo om innehåll, tematik, genre, tonalitet, tempo och känslor. Genom att bearbeta enorma mängder av data kan Intellogo hitta likheter mellan olika texter och - åtminstone rent teoretiskt - vaska fram nästa storsäljare.
Intellogo kan undersöka hur "bra" ett manus är och kan göra förlagen mer datadrivna.
Intellogos teknik har flera användningsområden, som den uppenbara att skapa boktips av typen “gillar du X gillar du kanske Y”. Därmed kan tekniken användas av internetbaserade boklådor.
Men mest kittlande blir det förstås om tekniken används för att utveckla ny litterär utgivning.
En målgrupp är den växande gruppen självpublicerade författare som kan köra sina manus i Intellogos maskin och få tips om hur de kan förbättra sin dramaturgi, vilka nyckelord som saknas eller om de ska skruva på tempot. Genom att jämföra sig med sina bästsäljarförebilder, oavsett om det är romantikstjärnan Jojo Moyes eller hårdkokta Michael Connely, kan algoritmen agera textredaktör.
Ytterligare en målgrupp för Intellogo - som har som vision att bli “ett Netflix för förläggare och big data” - är bokförlag. Genom att testa inkommande manus eller e-böcker av självpublicerade författare (det sistnämnda är en växande genre författare, exempelvis EL “50 nyanser” James) på Intellogos algoritm kan läshastigheten öka och beslutsunderlagen bli mer datadrivna hos bokförlagen. Den som är på jakt efter en nästan lika bra bok som originalet, till exempel.
Det är också Intellogos svaghet. Den kan med maskinlärd exakthet vaska fram en perfekt kopia av något existerande, men inte skapa eller hitta det oväntade.
De bästsäljande fenomentitlarna är skapade av författare som har sett något ingen annan sett eller kunna formulera.
För trots att bokbranschens långa svans är fylld med efterföljare och härmapor, har de där fenomentitlarna en sak gemensamt: de överraskar alltid. De slår ur underläge, är uträknade och osannolika. De bästsäljande fenomentitlarna är skapade av författare som har sett något ingen annan sett eller kunna formulera.
Den maskinen har inte Intellogo byggt, en sådan hitmaskin måste utgå från annan data än litteratur och den startup som lyckas bli först med en sådan maskininlärning har nog inte bara knäckt litteraturens stora gåta - utan även mänsklighetens.