Hoppa till innehållet

Blogg: Konst på beställning

Bolag som Uber och Airbnb driver på on demand-ekonomin. Även i konstvärlden håller konceptet på att få fäste, skriver Di Digitals bloggare Olle Lidbom. 

Ett av Jims konstverk: Donald Trump vid Mount Rushmore.
Ett av Jims konstverk: Donald Trump vid Mount Rushmore.

Detta är ett blogginlägg av Olle Lidbom. Följ honom på digital.di.se/blogg/ollelidbom


En av internets mest udda fenomen är konstnären (eller illustratören) Jim. Han driver sedan flera år en mycket framgångsrik Facebook-sida med över en halv miljon följare: Jim'll Paint It. Där kan vem som helst be om vilket motiv som helst (t ex “Neo från Matrix har beslutsångest över ett paket ibruprofen eller ett paket alvedon”) och Jim skapar små verk av dessa. Verken säljer han efter publicering som t-shirts och tryck.

Varje enskilt verk är inte direkt vackert och saknar traditionell konstnärlig höjd. Jim utför alla sina verk i Microsoft Paint, vilket får dem att se omoderna och lågupplösta ut.

Men Jims hela konstnärskap bygger på att han interagerar med, eller snarare reagerar på, sina betraktare och köpare via sociala medier. Hans sätt att arbeta blir också en slags kommentar till eller utlöpare av den “on demand”-ekonomi, eller “access-ekonomi” som den numera kallas. Många hajpade nya företag som Uber och Airbnb befinner sig i denna on demand-ekonomi där kunden detaljstyr efterfrågan och utbudet skräddarsys därefter. Jims konstnärsskap fungerar på samma sätt.

En framtidsvision där minioner tagit över världen. Skapad på beställning.

Eftersom Jim arbetar så nära sina kunder och fans speglar de fansens kultur, världsbild och omvärld. Medan andra konstnärer arbetar som teoretiker och uttolkare och filtrerar sina egna reflektioner och värld genom sig själva, blir Jim snarare en direkt uttolkare som filtrerar konstanvändarens värld. Hans pixlar (han har ju ingen traditionell palett eller penna!) skapar en visuell värld där han som konstnär är ovanligt frånvarande.

Effekten när man lägger dessa hundratals verk bredvid varandra, som på hans Tumblr, är också att de har starkt släktskap med meme, den sortens bilder som sprids som virus på forum och i sociala medier. De är provokativa, omedelbara eller tankeväckande och det tekniska utförandet är underordnat uttrycket. Om estetiken andas “gör det själv” stärker det autenciteten.

Och - vilket Jim bevisat - bäst av allt funkar sånt som känns som en tafflig skiss till ett South Park-avsnitt.

Innehåll från Lannebo fonderAnnons

Förvaltaren: ”Därför lyckas svenska småbolag”

Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag
Bildtext porträtt: Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag

Sverige har en lång tradition av småbolag som vuxit till framgångsrika internationella storbolag. Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, ger sina förklaringar till varför svenska småbolag är så framgångsrika.

Sverige intar en unik position när det kommer till framgångsrika småbolag, en prestation som få länder kan mäta sig med. Ett flertal småbolag har genom åren vuxit och utvecklats till storbolag med en stark global närvaro, vilket tydligt illustrerar landets förmåga att odla och främja företagande.

En förklaring är enligt Hjalmar Ek, förvaltare för fonden Lannebo Småbolag, att Sverige är ett litet land och det därför krävs expansion till andra länder för att fortsätta växa. Dessutom finns ett starkt fokus på produktutveckling. 

Mindre bolag kan växa

En annan avgörande faktor i denna framgångssaga är det nära samarbetet mellan svenska företag. Genom partnerskap och samverkan mellan små och stora aktörer skapas en symbios som gynnar båda parter. Detta samarbete ger småbolagen inte bara tillgång till nya kontakter och kunder utan också möjligheten att växa och expandera sin verksamhet.

– Det finns en symbios däremellan som gör att det mindre bolaget får möjlighet att växa, säger Hjalmar Ek. 

Småbolag har också i högre grad starka ägare som funnits med i bolaget under lång tid, ibland sedan starten. Det gör att engagemanget och drivet ofta är väldigt starkt vilket skapar välmående företag. 

Det svenska regelverket kring hur bolagen ska styras innebär också en mindre risk för att råka ut för något blufföretag. 

– Det finns en stark aktiekultur här. Det är väldigt få bolag på svenska börsen som man behöver var orolig för att bli lurad av, den risken är större på mer exotiska marknader.

Läs mer om fonden Lannebo Småbolag hos Lannebo 

Lannebos artikel innehåller information om värdepappersfonder och specialfonder. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lannebo fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera