I tisdags samlade vi det svenska ekosystemet kring foodtech på SUP46 för första gången (arrangerat av undertecknat tillsammans med riskkapitalbolaget D-Ax och Axfoundation). Drygt 200 personer lade en hel eftermiddag mitt på bästa sändningstid under den mest stressiga delen av året på att diskutera mat och teknik. Fantastiskt!
Kort sammanfattning:
Sverige och hållbarhet verkar gå extremt väl ihop. Det 20-tal som presenterade olika lösningar var alla mer eller mindre inne på att lösningarna på problemen med dagens matsystem någonstans tar utgångspunkt i hållbarhet. Hållbarhet är en hygienfaktor, men också en affärsmöjlighet där Sverige ligger långt framme.
David Jackson från engelska Winnow Solutions pekade på de ännu oorganiserade möjligheterna i den globala marknad på 1 biljon dollar (årligen) som handlar om släng av mat.
Regeringens start-up ansvariga, Marie Wall, berättade om den kommande livsmedelsstrategin och bad om input. Hållbarhet, Marie!
En intressant fråga som diskuterades var vem som äger kunden i framtiden. Idag tror vi att det är butiken, men den som organiserar erbjudanden, hanterar preferenser, eller känner till folks blodvärden kommer antagligen att vända upp och ner på butikernas makt i framtiden. I vart fall om man får tro bolag som Ipiit, Werlabs och Phoodster.
Simon Schmincke, från riskkapitalbolaget Creandum, pekade på deras stora intresse för bolag som omorganiserar värdekedjorna i matsektorn. Gustaf Brandberg från Gullspång Invest pekade på att Mat.se (där de är investerade) mycket väl kan tänka sig att ta med andras paket när de ändå levererar mat hem till folk.
Att matbolaget tar med sig posten, istället för att Posten tar med sig maten, om ni förstår.
Last mile - dvs den sista sträckan hem till folk är ett problem som för övrigt många arbetar med. Låsbolaget Glue har ju inlett ett samarbete med ICA där matdistributören kan komma in i bostaden och ställa in varorna i kylen/frysen, vilket är önskvärt för att det ska hålla.
Simon Schmincke från Creandum – som tidigare varit USA-chef på matkasseföretaget Hello Fresh – berättade i livliga ordalag om vad som kan hända med en låda mat som lämnats utomhus i Texas lite för länge...
Christopher Slim från iFoodbag visade sedan upp deras nya papperspåse som kan hålla kyla upp till 24 timmar. Till en kostnad av några kronor. De annonserade nyligen att de fått en beställning på Kenya på flera miljoner. Dollar.
Det går bra för svenska startups inom food tech...
Kvällen avslutades med att vi åt mat gjord på kasserade produkter från Hemköp City, tillagade av Sopköket (notera namnet) på kognitiva recept från IBMs superdator Chef Watson.
Man matar alltså in de ingredienser som finns tillgängliga och sedan tar datorn fram recepten. Det blir helt galet, men fantastiska smakupplevelser. Aldrig förr har kasserad mat smakat så gott. Zucchinikakan var magisk!
Tror bestämt att det var första gången i världshistorien någon gjorde en festmåltid baserad på sopor och en (ganska kraftfull) dator. Men knappast sista.
Sedan häromdagen finns det även en meetupgrupp för dem som vill engagera sig vidare: http://www.meetup.com/SthlmFoodTech/
Yours Truly äter sig igenom framtiden efter ett lyckat foodtech-event.
Johan Jörgensen
Det här är ett inlägg från bloggen Internet of food. Följ den här!