Hoppa till innehållet

Blogg: Nokia är mobilmässans vinnare

Den nygamla modellen Nokia 3310 är ett briljant drag från teknikbolagets sida, skriver Di Digitals prylbloggare Thord D. Hedengren.

 

Thord D Hedengren är författare, startupgrundare och prylbloggare på Di Digital.
Thord D Hedengren är författare, startupgrundare och prylbloggare på Di Digital.

Visst känns det väl som att Nokia - ja, Nokia! - vann Mobile World Congress, eller MWC, i år? Rent PR-mässigt är det definitivt så, för hur mycket har deras nya version av Nokia 3310 inte kablats ut i media? Vissa hävdar att det bara är en PR-kupp men jag tror inte det, inte helt och hållet i alla fall.

Det finns gott om utrymme för dumma extratelefoner, om du är ute och reser exempelvis och inte vill att tullen snokar i din smarta telefon, eller i skidbacken. Som bekant är det mindre lockande med en glasplatta i fickan när du blåser nerför backen på brädan, där passar en närmast oförstörbar 3310 desto bättre.

Jag vill ha en, jag tror den kommer sälja, och ja, det är ett briljant drag från Nokias sida.

Foto: Nokia

Nokia 3310 och Nokia 5. Foto: Nokia

Ett Nokia som inte riktigt är Nokia förstås. Bakom telefonerna står HMD Global och det är förstås inte samma gäng som sålde ut mobiltelefonidelen till Microsoft i september 2013. Vilket kanske är lika bra det, om försäljningen av Nokia 6 i Kina är något att gå efter så är de på rätt spår. På MWC visade de även upp Nokia 3 och Nokia 5, alla någorlunda snygga Android-lurar i mellansegmentet.

3hlhjGMWpYg

Det var förstås väldigt många Android-mobiler på MWC. Samsungs Galaxy S8 läckte, LG visade G6, Huawei hade P10, och så fortsätter det. Men låt oss titta lite extra på Sonys Xperia-serie. Inte så mycket för deras Android-mobiler (Xperia XZ Premium var deras tyngsta) utan snarare Xperia Ear Open samt Xperia Touch.

Dessvärre är Ear Open bara ett koncept än så länge.

Ear Open är uppföljaren till förra Ear-modellen, vi pratar om trådlösa hörlurar alltså. Dessvärre är Ear Open bara ett koncept än så länge, men tanken är att göra smarta trådlösa hörlurar som släpper in ljud när det passar sig. Xperia Touch å sin sida är äntligen verklighet. Det är en projektor som gör projicerade ytor till touch-ytor, det är ju synnerligen ballt. Xperia Touch är även en högtalare, Google Voice-styrd assistent samt en Android-tablet, så det är mycket på köpet. Konceptet är häftigt men det faller lite på priset och det faktum att den projicerade bilden är blott 1366x768 pixlar, knappast något att njuta av HD-film på med andra ord. Xperia Touch går loss på €1,499 (cirka 14 300 kr) när den släpps till våren.

Läs mer: Blogg: ”8-bitarsspelen går igen”

Blackberry hade sin beryktade tangentbordstelefon på plats, med namnet Mercury. Luren kommer knappast sätta företaget på kartan igen, men är du intresserad så släpps den i april med riktpriset €599 (drygt 5 700 kr).

MWC är inte bara mobiler. Porsche visade upp sin laptop Book One, en två i ett-hybrid som kör Windows och kommer i en version med riktpriset $2,495 (cirka 22 600 kr) i USA. Om Microsofts Surface Book intresserar dig så bör du kanske ta en titt på Porsche Design Computing Book One, de är i samma segment. Datorn släpps i april i USA samt ytterligare några länder.

Foto: Porsche

Porsche Design Computing Book One släpps i april. Foto: Porsche

Samsung visade upp sin Galaxy Book, en Windows-hybrid med stöd för nya S Pen. Kommer i 10- och 12-tumsversioner och är därmed en direkt utmanare till Microsoft Surface. LTE, Core M (10”) eller i5 (12”) och överlag hyfsad prestanda gör det här till ett vettigt alternativ för mobila kontorsarbetare måhända. Det är ganska trångt bland de Surface-lika alternativen just nu.

MWC är inte lika kaotiskt galet som CES, på gott och ont.

Google har skrotat sin Chromebook-serie Pixel. Det är lite synd, den var lyxig och fin, men knappast förvånande. Vem vill betala premium för en maskin som kör Chrome OS? Det finns gott om budget-Chromebooks, trots allt.

MWC är inte lika kaotiskt galet som CES, på gott och ont. Inga smarta hårborstar att skratta åt, men väl några biltillverkare. Vad som är mobilt ändras hela tiden, liksom företagen som jobbar i sfären. Därför är det inte konstigt att höra om 5G i framtidens bilar eller för den delen att Withings-produkterna bär Nokia-varumärket inom kort. Vilket i och för sig betyder att det fanns en smart hårborste i närheten av MWC i år. Låt oss inte tänka för länge på det…

Thord D. Hedengren är författare, skribent, och grundare av ett flertal företag, däribland byrån Odd Alice. Han har skrivit om nöjeskultur, internet, prylar och teknik sedan 90-talet. För Di Digital bloggar han om hur tekniken påverkar våra liv.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera