Visst känns det väl som att Nokia - ja, Nokia! - vann Mobile World Congress, eller MWC, i år? Rent PR-mässigt är det definitivt så, för hur mycket har deras nya version av Nokia 3310 inte kablats ut i media? Vissa hävdar att det bara är en PR-kupp men jag tror inte det, inte helt och hållet i alla fall.
Det finns gott om utrymme för dumma extratelefoner, om du är ute och reser exempelvis och inte vill att tullen snokar i din smarta telefon, eller i skidbacken. Som bekant är det mindre lockande med en glasplatta i fickan när du blåser nerför backen på brädan, där passar en närmast oförstörbar 3310 desto bättre.
Jag vill ha en, jag tror den kommer sälja, och ja, det är ett briljant drag från Nokias sida.
Nokia 3310 och Nokia 5. Foto: Nokia
Ett Nokia som inte riktigt är Nokia förstås. Bakom telefonerna står HMD Global och det är förstås inte samma gäng som sålde ut mobiltelefonidelen till Microsoft i september 2013. Vilket kanske är lika bra det, om försäljningen av Nokia 6 i Kina är något att gå efter så är de på rätt spår. På MWC visade de även upp Nokia 3 och Nokia 5, alla någorlunda snygga Android-lurar i mellansegmentet.
3hlhjGMWpYg
Det var förstås väldigt många Android-mobiler på MWC. Samsungs Galaxy S8 läckte, LG visade G6, Huawei hade P10, och så fortsätter det. Men låt oss titta lite extra på Sonys Xperia-serie. Inte så mycket för deras Android-mobiler (Xperia XZ Premium var deras tyngsta) utan snarare Xperia Ear Open samt Xperia Touch.
Dessvärre är Ear Open bara ett koncept än så länge.
Ear Open är uppföljaren till förra Ear-modellen, vi pratar om trådlösa hörlurar alltså. Dessvärre är Ear Open bara ett koncept än så länge, men tanken är att göra smarta trådlösa hörlurar som släpper in ljud när det passar sig. Xperia Touch å sin sida är äntligen verklighet. Det är en projektor som gör projicerade ytor till touch-ytor, det är ju synnerligen ballt. Xperia Touch är även en högtalare, Google Voice-styrd assistent samt en Android-tablet, så det är mycket på köpet. Konceptet är häftigt men det faller lite på priset och det faktum att den projicerade bilden är blott 1366x768 pixlar, knappast något att njuta av HD-film på med andra ord. Xperia Touch går loss på €1,499 (cirka 14 300 kr) när den släpps till våren.
Läs mer: Blogg: ”8-bitarsspelen går igen”
Blackberry hade sin beryktade tangentbordstelefon på plats, med namnet Mercury. Luren kommer knappast sätta företaget på kartan igen, men är du intresserad så släpps den i april med riktpriset €599 (drygt 5 700 kr).
MWC är inte bara mobiler. Porsche visade upp sin laptop Book One, en två i ett-hybrid som kör Windows och kommer i en version med riktpriset $2,495 (cirka 22 600 kr) i USA. Om Microsofts Surface Book intresserar dig så bör du kanske ta en titt på Porsche Design Computing Book One, de är i samma segment. Datorn släpps i april i USA samt ytterligare några länder.
Porsche Design Computing Book One släpps i april. Foto: Porsche
Samsung visade upp sin Galaxy Book, en Windows-hybrid med stöd för nya S Pen. Kommer i 10- och 12-tumsversioner och är därmed en direkt utmanare till Microsoft Surface. LTE, Core M (10”) eller i5 (12”) och överlag hyfsad prestanda gör det här till ett vettigt alternativ för mobila kontorsarbetare måhända. Det är ganska trångt bland de Surface-lika alternativen just nu.
MWC är inte lika kaotiskt galet som CES, på gott och ont.
Google har skrotat sin Chromebook-serie Pixel. Det är lite synd, den var lyxig och fin, men knappast förvånande. Vem vill betala premium för en maskin som kör Chrome OS? Det finns gott om budget-Chromebooks, trots allt.
MWC är inte lika kaotiskt galet som CES, på gott och ont. Inga smarta hårborstar att skratta åt, men väl några biltillverkare. Vad som är mobilt ändras hela tiden, liksom företagen som jobbar i sfären. Därför är det inte konstigt att höra om 5G i framtidens bilar eller för den delen att Withings-produkterna bär Nokia-varumärket inom kort. Vilket i och för sig betyder att det fanns en smart hårborste i närheten av MWC i år. Låt oss inte tänka för länge på det…
Thord D. Hedengren är författare, skribent, och grundare av ett flertal företag, däribland byrån Odd Alice. Han har skrivit om nöjeskultur, internet, prylar och teknik sedan 90-talet. För Di Digital bloggar han om hur tekniken påverkar våra liv.