Hoppa till innehållet

Blogg: Ny Mercedes kirrar biffen med hjälp av Estland

Framtidens transportbilar är självlastande och självlossande, förutom att vara självkörande. I vart fall om man får tro Mercedes nya vision. Vi får i alla fall äta själva, skriver Johan Jörgensen på Internet of Food.

Känns de små drönarbilarna igen från estniska Starship Technologies
Känns de små drönarbilarna igen från estniska Starship TechnologiesFoto: Press

När den tyska vita sparrisen spirar i vårgrönskan så ska den enligt tradition flygas med Lufthansa till Arlanda, för att där plockas upp och transporteras i Mercedes till stadens finkrogar. Eller – i en snar framtid – med en självkörande Mercedes transportbil huvuddelen av sträckan och med drönare den sista.

I alla fall om man får tro det nya konceptet Advance som Mercedes-Benz lanserade häromdagen. Där fokuserar divisionen för lättare leveransbilar hos den tyska biljätten på innovation inom områden som Internet of Things och konnektivitet.

Nya passagerartransporter i all ära, men det riktigt roliga är varorna som ska köras i bilarna och att bilarna ska både kunna lassas och lossas utan mänsklig inblandning. Så till självkörande – och självtankande, får man förmoda – ska vi nu också lägga självlastande och självlossande.

Detta kommer givetvis att snabba upp både lossning och lastning. Tanken är att varje transportbil ska innehålla åtta små robotar som levererar den sista biten, upp till 2–3 kilometer. Därmed ska man kunna gå från 180 paket per niotimmarsskift till 400.

Men det är inte Mercedes som ligger bakom de små transportdrönarna som kan ses på bilderna ovan. Det gör Starship Technologies, som är Skype-med-grundaren Janus Friis nya Estland-baserade venture.

Det blir förhoppningsvis fler krönikor att skriva eftersom det riktigt roliga är att Mercedes säger att de ska lägga ca fem miljarder kronor under fem år på projektet med nya transportbilar. Och att de ska inkludera entreprenörer utanför firmans väggar i utvecklingsarbetet. Så det finns nog utrymme för fler än Starship.

Inom matsektorn innebär detta att ICA kanske i framtiden är en flotta lastbilar som kör omkring på våra vägar och när de är i närheten så släpper de av en drönare som har lastat upp sig själv med det som du beställt och som sedan levererar hela vägen fram till dörren. Och då blir givetvis följdfrågan hur stor lastbil Mercedes måste bygga för att kunna rymma en ICA Maxi?

Det innebär dock att vi kanske snart har en lösning på banan som kan hantera snabba leveranser. Exempelvis när man sitter där på lördagskvällen efter ett par groggar och längtar efter lite nyskördad sparris.

Johan Jörgensen


Det här är ett inlägg från bloggen Internet of Food. Följ den här!

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera