Hoppa till innehållet

Blogg: Schibsteds utmaningar är större än att ersätta Jan Helin

Under hans åtta år som chefredaktör har både medielandskapet, Schibsted, Aftonbladet och Jan Helins roll förändrats, skriver Fredrik Wass.

Jan Helin år 2008, då han tillträdde som chefredaktör på Aftonbladet.
Jan Helin år 2008, då han tillträdde som chefredaktör på Aftonbladet.Foto: Claes-Göran Flinck

Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick


Igår meddelade Aftonbladets chefredaktör sedan åtta digitalt omvälvande år att han lämnar sitt jobb för att arbeta för public service. Jan Helin blir programdirektör på SVT och lämnar ett av Sveriges, och världens, bäst rustade kommersiella mediehus för en tillvaro i en licensfinansierad verklighet.

Under de åtta åren som chefredaktör har både medielandskapets, ägaren Schibsted, Aftonbladets och Jan Helins roll förändrats. För att inte tala om allt som hänt under de 22 år som gått sedan Helin anställdes som ung reporter på tidningen.

SVT får en chef som stått vid frontlinjen under av de största strukturomvandlingarna i modern tid, för medierna, företagen, myndigheterna och samhället som helhet. Aftonbladet har sedan nätets begynnelse alltid omfamnat dess möjligheter men samtidigt inte glömt bort sin egen själ som snabbfotad nyhetsbevakare, hela tiden med ett öra mot marken och en tumme i ögat på makthavarna. Det är en kombination som tillsammans med allt snabbare kommunikationsmöjligheter blivit en framgångsfaktor. Att våga satsa innan man vet säkert tycks ha varit ett ledord.

Jan Helins arv är en nybantad och effektiviserad medieorganisation som länge fungerat som arena för innovationer och som pekat ut trender och vågat satsa tidigt.

Schibsted som mediebolag rymmer förstås mycket mer än bara Aftonbladet. Det handlar om flera tunga tidningstitlar i framförallt Norden, annonssajter med global närvaro, inkubatorer och riskkapitalbolag samt annons- och publiceringssystem tillgängliga för både de egna bolagen och som fristående produkter. Merparten av de 6800 anställda i de 30 länder som Schibsted finns representerat i vet antagligen inte vem Jan Helin är.

Läs även: Nu är Blocket-kopiorna större än papperstidningarna hos Schibsted

Gör det att hans betydelse för Schibsted är obetydlig? Naturligtvis inte. Jan Helins arv är en nybantad och effektiviserad medieorganisation som länge fungerat som arena för innovationer och som pekat ut trender och vågat satsa tidigt. En arena med en publik på tre miljoner per dag, vilket gjort det lätt att trycktesta nya lösningar och snabbt se om något flyger eller dyker. Aftonbladet är ett flaggskepp för Schibsted, inte bara i Sverige. Ett exempel är den omfattande satsningen på Aftonbladets tv-sändningar. Tidningen har i flera omgångar jobbat med webb-tv genom åren, ofta innan tiden varit mogen, och med kunskaper och erfarenheter guld värda när publiken till slut växlar över till andra plattformar eller kanaler. Det gäller även den mobila utvecklingen där Aftonbladet också var tidigt ute.

Ett större problem är att hitta unga förmågor med digital spets som kan tänka sig ett jobb på kvällstidning, snarare än på en startup eller i en digital roll på ett företag.

Men Aftonbladet och Schibsted klarar sig förstås utan Jan Helin, och det finns dessutom många som fostrats i samma anda, redo att ta över. Ett större problem för koncernen är att hitta unga förmågor med digital spets som kan tänka sig ett jobb på kvällstidning, snarare än på en startup eller i en digital roll på ett företag. För journalisthögskolorna har helt klart problem med att rusta sina studenter att möta en digital verklighet som inte bara innehåller Janne Josefsson-gräv och "finjournalistik".

För Schibsted handlar framtiden främst om att lyckas med de egna satsningarna på plattformar och annonslösningar i konkurrens med globala it-jättar, snarare än om att kämpa mot lokala konkurrenter på tidningsmarknaden. Det är sådana strider som kommer att avgöra mediebranschens framtid, inte en ensam chefredaktör, hur briljant han än har varit och ännu är.


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera