Detta är ett blogginlägg av Olle Lidbom. Följ honom på digital.di.se/blogg/ollelidbom
Instagram har blivit en allt viktigare kanal för seriösa samtidskonstnärer och creddiga konstgallerier för att nå ut och sälja sin konst. En undersökning visade att hälften av konstsamlare som använder Instagram hade köpt konst från konstnärer som de upptäckt via bildpubliceringstjänsten och de som använde Instagram för att köpa konst använde dessutom återkommande tjänsten för att hitta nya konstnärskap och konstverk att köpa.
Ett av många gallerier som använder Instagram är belgiska Super Dakota, som har sålt flera verk efter att ha lagt ut dem på galleriets Instagramkonto, de kontaktar dessutom ibland följare som kommenterar deras uppdateringar. Franska Balice Hertling är ett annat galleri som sålt skulpturer för uppemot en halv miljon kronor via Instagram.
Det franska galleriet Balice Hertling säljer sin konst via Instagram.
Instagram används inte bara av konstnärer och gallerister utan även av konstsamlarna själva som kan lägga upp bilder på två olika verk de gillar och köper den som får flest likes. Sociala medier blir ett sätt att få koll på trender och förändringar. Konstsamlande är förvisso en fråga om finansiella investeringar men lika mycket handlar det om en investering i ett socialt kapital. Ett konstverk och konstnärskap måste vara “rätt” på flera plan och ett aktivt och bedömande kollektiv som instagrammar är förstås ett utmärkt verktyg för att känna av strömningar.
En curator som använder Instagram är Hans Ulrich Obrist, som är verksam vid brittiska konsthallen Serpentine Galleries. Obrist har över 120 000 följare på Instagram där han bland annat lägger upp handskrivna lappar som världens mest kända konstnärer skriver på postit-lappar åt honom. (Obrist inflytande är stort i konstvärlden, inte minst tack vare hans instagrammande, vilket porträtterades i New Yorker för ett par år sedan.)
Med Instagram kan okända namn plötsligt nå ut med sina verk till en global konstmarknad.
Många stora breda konstnärer är aktiva, som kinesiska Ai Wei Wei och Banksy men den stora möjligheten finns kanske främst för konstnärer med internationell potential men utan internationella gallerister. Med Instagram kan okända namn plötsligt nå ut med sina verk till en global konstmarknad. Det finns många exempel (t ex amerikanska Ashley Longshore som lägger upp bilder på sina konstverk direkt när de är klara och de säljer slut “innan färgen torkat”) där okända och ibland mediokra konstnärer rundar det traditionella konstsystemet. Även etablerade konstnärer kan med Instagram börja sälja direkt och passera sina gallerister.
Där finns stor potential att skaka om konstvärlden om inte i grundvalarna så åtminstone i kanterna. Med en ny valuta - likes och följare - kommer det växa fram nya värdefulla konstnärskap.
En del konstkännare oroas dock för hur konstens innehåll påverkas när den ska konsumeras på små skärmar och dessutom väcka direkt uppmärksamhet. Det driver konsten i en mer färgglad riktning och med omedelbara uttryck som främst skapar snabba kickar och aha-upplevelser till skillnad mot traditionell galleri-konst bygger på eftertanke och en fysisk närvaro i en konsthall, galleri eller vit kub.
Och ja, det kan konstkonnässörerna ha åsikter om, men oavsett om de gillar den eller inte har förändringen redan börjat.