Hoppa till innehållet

Blogg: Så styr Facebook den svenska samhällsutvecklingen

Ingenjörer i Kalifornien har stort inflytande över vilken bild av samhället svenska medborgare har. Men vilket ansvar tar de globala it-jättarna?

Vem ska ta ansvar för filterbubblan?
Vem ska ta ansvar för filterbubblan?Foto: Flickr

Algoritmer styr vilka nyheter vi tar del av och därför också vilken bild vi har av verkligheten, samhället och makthavare. Den insikten var utgångspunkten när en paneldiskussion arrangerades hos Sida i veckan, delvis med koppling till en aktuell forskningsrapport om algoritmer och deras påverkan på samhället som Kansliet för strategi- och framtidsfrågor beställt. 

"Filterbubblor leder till att vi lever i allt mer typecastade verkligheter. Bristen på insikter om att vårt informationsflöde styrs av algoritmer är ett problem. Vi har lagar och regler för att skydda det offentliga rummet, men hur är det med det digitala rummet? Vad gör vi för att skydda det?” sa statssekreteraren Maja Fjaestad.

Hon tog upp hur normer och värderingar byggs in både avsiktligt och oavsiktligt av den som bygger till exempel infrastruktur. lngenjörer som byggde hus på 50-talet satte en parkeringsnorm med två bilar per hus, vilket påverkade stadsbilden enormt. Det var alltså ett beslut som togs av ingenjörer, inte i samråd med kommun eller invånare.

Vi skulle behöva en offentlighetsprincip eller en rättvisemärkning för algoritmer.

Samma sak gäller algoritmer. Genom hur till exempel Facebook utformar sina algoritmer byggs det också in värderingar och moral i vad vi får se i våra flöden. Facebook är ett amerikanskt företag som agerar på en global arena, samtidigt som deras roll i samhällsutvecklingen och människors liv bara blir större och större i många olika länder, med många olika kulturer, lagar och normer.

"Vi måste gå mot en utveckling där statliga beslutsunderlag baseras på stora datamängder, men med vilka algoritmer? Och vilken maktposition innebär det att skriva de algoritmerna? Vi skulle behöva en offentlighetsprincip eller en rättvisemärkning för algoritmer", sa Maja Fjaestad.

Journalisten Jack Werner tog upp hur våra vanor också påverkar vad vi ser och förstärker redan befintliga strukturer. Det är skillnad på vilken information du får se om du är en 25-årig tjej (tips: fertilitetsreklam) jämfört med om du är en 35-årig man, men ditt eget beteende på nätet styr också mycket av det du ser.  

Det är också det här fenomenet, med så kallade filterbubblor, som gör att extremister kan få bekräftelse på sin egen världsbild och uppleva att ”alla” håller med, eftersom algoritmerna hela tiden fyller flödet med liknande innehåll. I sin värsta konsekvens innebär det enligt Jack Werner att fenomenet kan gå från digital folkrörelse till fysisk handling och olika våldsdåd, som tidigare antagligen aldrig genomförts i brist på påhejare från andra extremister, men som nu får fritt spelrum.

Vad ska vi göra åt det här då?

Både Marcin de Kaminski från Sida och Jack Werner pekade på de stora it-jättarnas ansvar som samhällsaktörer. Ett ansvar de än så länge inte är beredda att ta.

Vi är i en situation i samhället där den stora berättelsen är att det inte längre finns en stor berättelse.

"Det svåra med Facebook är att de i all väsentlig mening är publicister men vägrar att kalla sig det. Vi är i en situation i samhället där den stora berättelsen är att det inte längre finns en stor berättelse. Vi litar inte längre på varandra, på institutioner, på journalister…”, sa Jack Werner.

Medieutredningens utredare Anette Novak var på plats i publiken och pekade på att vi tidigare i historien lyckats hantera det här. 

"Det här frågorna är lösta en gång i vårt samhället, dock har vi inte lyckats översätta det till det digitala” sa hon.

För vidare läsning rekommenderas Mattias Östmars resonemang kring hur algoritmer kan användas för att styra våra uppfattningar, utifrån en analys av #svpol-taggen på Twitter.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera