Hoppa till innehållet

Blogg: Tre tips för entreprenören som vill synas i media

Svenska startups är ofta dåliga på att berätta om sig själva och erbjuda media och andra intresserade både kontaktmöjligheter och bra bildmaterial, skriver Fredrik Wass.

Foto: Pexels.com

Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på digital.di.se/blogg/wass-utblick 


 

En bra produkt är förstås nyckeln för den startup som letar användare, investerare eller uppmärksamhet i största allmänhet. Men många verkar inte förstå hur relativt enkelt det är att öka sina chanser för exponering i media. Efter att ha bevakat den svenska startupvärlden i snart 10 år, först som journalist och numera lite mer sporadiskt, slår det mig att vissa företag verkligen skulle kunna bättra på sina PR-möjligheter. Det är dessutom inte speciellt svårt. Ledordet är tillgänglighet.

  1. Tillgängliga kontaktuppgifter
    Ett anonymt kontaktformulär på en undersida duger inte. Ska du bli intervjuad måste det finnas en faktisk person för journalisten att kontakta. Namn, roll på företaget (grundare, vd, etc.), mail, telefonnummer, twitterkonto, ja ju fler kontaktsätt desto bättre. Och att visa vilka som jobbar på företaget skapar ett mer personligt intryck som är lättare att relatera till.
  2. Tillgängliga bilder
    Du har redan blivit intervjuad, och nu behövs en porträttbild på dig till artikeln. Det behöver inte vara svårt. Bara genom att ta några hyfsat bra bilder med din mobilkamera så kommer du att vara bättre än 80 procent av alla startups när det gäller att erbjuda bildmaterial till media. Lägg till några bra bilder eller illustrationer som visar din tjänst eller product "in action" så blir det ännu bättre. Och publicera många olika varianter på bilderna. Det gör att olika typer av medier kan välja en bild som passar deras uttryck och underlättar spridning i sociala medier. En modesajt har antagligen ett annat bildspråk än Dagens Industri, och genom att ha både seriösa och lite mer lättsamma porträttbilder och produktbilder ökar du chanserna att synas. Som redaktör för nyhetsmedia väljer man ofta bilder som känns dokumentära och naturliga - inte retuscherade reklamfoton. Tänk på det när du tar pressbilder.
  3. Tillgängliga personer
    Det här är kanske viktigast av allt. Om du faktiskt vill att media och andra intresserade ska uppmärksamma det du gör, så skadar det inte att vara tillgänglig när någon väl hör av sig. Det gäller framförallt vid större lanseringar och produktsläpp såklart, men relationer med omvärlden byggs hela tiden, och att ha löpande dialog med ett antal journalister som skriver om ditt område kommer att löna sig den dagen du vill nå ut med något nytt.

Kontaktuppgifter, bilder, video och annat material för media ska förstås finnas lättillgängligt på din sajt, antingen på en egen press-sida eller under "kontakta oss". Och lägg hellre ut för mycket material än för lite. Ge journalisten valmöjligheter, det kommer underlätta anpassningen till olika typer av medier.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera