Annons

Blogg: Två personer och 20 år som skapade Pokémon-succén

Foto: TT
Pokémon Go kom inte från ingenstans. Här är de två nyckelpersonerna som kämpat i många år för framgången. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Trots att tusentals svenskar redan börjat spela är det först idag som den globala spelsuccén Pokémon Go lanseras i Sverige. Det som ser ut som en hypersnabb framgång från ingenstans har i själva verket varit en 20 år lång resa med två knutpunkter i form av John Hanke och Satoshi Tajiri.

John Hanke är bland annat ansvarig för att ha skapat tekniken bakom det som senare blev Google Maps och Google Street View (genom det egna bolaget Keyhole som köptes upp av Google), nu aktuell som grundare av Niantic, det bolag som skapat Pokémon Go och förlagan Ingress (ett augmented reality-spel för Android).

Utan honom skulle många av de saker vi ser som självklara i mobilen idag se annorlunda ut. Och spelet Pokémon Go är delvis baserat på tekniken från Google Maps.

Satoshi Tajiri är spelkreatören som pitchade Pokémon för Nintendo på 1990-talet och som sedan utvecklade idén som anställd hos det stora spelföretaget.

Det tog 15 år mellan att han fick idén till spelet och att det blev verklighet hos Nintendo i början av 1990-talet. Det har sedan dess varit en stor succé i många år, och i sommar ser vi alltså ännu en ny Pokémon-generation ta plats och dessutom radera ut de flesta tillväxtrekord som finns i form av nedladdningar och spridning för mobilspel.

Hur har spelet kunna bli en så snabb succé? Kanske finns svaret i spelidén, som inte bara bygger på att ”levla” utan på själva upplevelsen i sig.

"Spelet är tänkt att facilitera verkliga upplevelser. Belöningen är uppmuntran och möjligheter att gå ut och ha nya upplevelser, inte att nå slutet och besegra bossen", säger John Hanke till Business Insider.

Enligt John Hanke hade Niantic tre mål med spelet från början:

  • Motion utan att spelarna ska känna någon press, snarare belöningar.
  • Att se världen med nya ögon och hitta nya intressanta saker i sin omgivning (därav att spelets Pokémon Stops och Gyms är knutna till historiska landmärken och konstföremål)
  • Att fungera som en ”isbrytare” och få människor att knyta kontakter med varandra. Vissa utmaningar i spelet går bara att lyckas med om man är flera spelare som jobbar tillsammans.

Att döma av intresset och antalet spelare verkar John Hankes idéer och teknik tillsammans med Satoshi Tajiris spelvärld sätta en ny standard för hur speldesign och augmented reality kan fungera.

Här är två uppmärksammade Facebook-inlägg av Roger James Hamilton som beskriver Hankes och Tajiris kreativa resa på var sitt håll. 


Det här är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom här.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies